maandag 16 december 2013

Pimp je dag met deze cupcakes!

De cupcakes van Rudolph - net deze tijd van het jaar niet te verwarren met die met zijn rode neus; het is die met zijn Hollandse tongval, grijs haar en opvallende bril - zijn de beste. Het gaat me niet om de indrukwekkende toppings en decoraties die hij uit zijn beslagkom tovert: daar draait mijn maag veeleer van om, dan dat ze gulzig en vrolijk begint te rommelen. Neen, het is de schat van het kleine cakeje zelf. 

Zacht en luchtig, nooit zwaar, maar wel vol van smaak.

Toppings en ik zijn nog nooit de beste vriendjes geweest: die dingen zijn of te lopend, of werkelijk niet te eten, of veel te vet (wat voor mij eigenlijk bijna hetzelfde is als "niet te eten"). Maar ik ben een doorzetter - anderen verkiezen al eens het woord "koppig", wat ik natuurlijk totààl onjuist vind - en dus klopte ik nogmaals verse kaas met zachte boter en bloemsuiker tot een smeuïg mengsel. Een scheutje - zachtjesaan, je wilt niet dat je cakejes naar oma's zeep smaken - rozenwater erbij om het geheel een stoer-romantische touch te geven. 


& yet again, blijken wij geen duo dat voor vriendschap gemaakt is. Want terwijl ik mijn cream cheese topping gedreven in mijn spuitzak doe, loopt het goedje er door mijn stervormig teutje gewoon weer uit. Zucht. Maar "doorzetter", weet je wel. Alsnog "spuit" ik de  topping vol goede moed (niemand moet me nu ooit nog in het gezicht gooien dat ik niét optimistisch zou zijn) op mijn luchtige, zachte, smaakbommen van cakejes. 

Natuurlijk loopt de topping er olijk van af. Something went wrong, Houston. Het scheelde niet veel of mijn cupcakes hadden in een mooie boog doorheen de keuken vriendjes geworden met de vuilnisbak. Echter, dat karakter stak flink in de weg. Netjes op een schoon bord gingen ze de frigo in. Gelukkig, want de volgende ochtend had ik smulklare, verrassende chocolade cupcakes met een vleugje koffie en een cream cheese topping met een toets rozenwater.

Ik weet niet hoe dat bij jou zit, maar something like that makes my Monday bearable

OM JOUW BLAUWE MAANDAG ROZE TE KLEUREN:

NODIG
voor 12 cakejes
140 gram bloem
50 gram cacaopoeder
1 el bakpoeder
220 gram suiker
een mespunt zout
1 ei
120 ml verse, afgekoelde koffie
60 ml melk
60 ml zonnebloemolie
1 el natuurlijk vanille-extract


DOEN
Verwarm de oven op 180°C. 

Zeef de bloem, het cacaopoeder en bakpoeder boven een kom. Meng met een garde de suiker en het zout erdoor. 

Mix in een andere kom het ei met de koffie, de melk, de zonnebloemolie en de vanille. 

Voeg beide mengsels bij elkaar en mix ze, op lage stand, tot een glad beslag. Mix het vervolgens nog 10 seconden op de hoogste stand. 

Zet de cupcakevormpjes in de cupcaketray en vul ze voor driekwart met het beslag. Bak de cakejes in een voorverwarmde oven ongeveer 25 minuten.


CREAM CHEESE TOPPING MET ROZENWATER
 Meng 200 gram zachte boter met 200 gram poedersuiker en 1 el vanille-extract met de keukenmachine. Klop de boter met de bisschophaak luchtig. Dit duurt minstens 10 minuten. 

Roer de roomkaas glad met een spatel en voeg deze geleidelijk toe aan de luchtige boter. 

Giet een klein scheutje rozenwater bij het mengsel en blijf kloppen tot alles gemengd is. 

Afgedekt in de koelkast kun je deze topping zeker een week bewaren.



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...