maandag 2 september 2013

Na de meubels, nu ook het lekkers bij Ikea: kardemombullar!



Hoewel ik op Belgische bodem dikwijls zonder problemen taart en koekjes aan me voorbij laat gaan, is dat op Scandinavisch grondgebied absoluut ondenkbaar. Toen ik aan het begin van de zomer de Deense hoofdstad bezocht, werden "ooh's" en "aah's" dan ook plezierig onderbroken voor een lekkere koffie en bullar, die laatste het liefst met kardemom. En die eerste eigenlijk ook. 

Verslaafd aan kardemom. 

't was opnieuw in het Hoge(re) Noorden dat ik lichtjes wenkbrauwenfronsend moest toegeven dat mijn bullars eigenlijk nog niet zijn zoals ze horen te zijn: beetje bijt langs buiten, "luchtig" deeg binnenin, een romigheid in de mond en heerlijk veel zoet-kruidige kardemom.

Nochtans, 'k heb al wat pogingen achter de rug. 

 

Ik greep dan ook gretig de receptenfiche van deze zoete broodjes mee tijdens mijn laatste bezoek aan die ene gekende Zweedse meubelgigant. Een bezoekje aan Ikea is het dichtst dat ik momenteel bij een trip richting Scandinavië kan komen, én waarbij ik dan ook meteen een "authentiek" recept voor bullar kan scoren, in het Nederlands. 

Net zoals bij hun meubels was het soms een beetje puzzelen met dat recept: dat zout bij het eimengsel om je bolletjes in te smeren, hoort daar volgens mij niet te staan. En er is ook iets mis met dat "grootste deel" (te zien op de receptenfiche).

Edoch, wat uit de oven kwam, ruikte deze keer niet alleen heerlijk, maar smaakte ook yummie. Kauwend met mijn ogen dicht zou ik durven geloven dat ik als hippe Deen of Zweed met een koffie aan mijn laptop lekker creatief zit te wezen in de lokale koffiebar.

Na de meubels, nu ook maten! Ikea rules!

 Ik kan je een bezoekje aan je lokale Ikea ten stelligste aanbevelen. Echter, ik heb ook begrip als dat voor jou pure horror is (Zeker? Anders vrijdagavond eens proberen: heerlijk kalm). 
Daarom, receptet:


NODIG
Voor 25 broodjes
25 gram verse gist
2,5 dl melk, op 37°C
7 dl bloem (ik heb het gewoon afgemeten in een maatbeker)
75 gram boter, kamertemperatuur
0,5 dl suiker (maatbeker is je maatje)
een snuifje zout
1 tl kardemom, of flink wat meer

50 gram boter (op kamertemperatuur)
0?5 dl suiker (maatjes blijven met die beker)
1 el water
1 tl kardemom + 1 tl kaneel (of heel wat meer)

1 ei
0,5 tl water
kristalsuiker of suikerkristallen


DOEN
Verkruime l de gist en schenk de warmere melk erbij. Los de gist al roerend op in de melk. 

Voeg de bloem, de boter (in stukjes), de suiker en het zout toe. Kneed het deeg tot een echt zacht geheel. Het deeg is klaar als je het zo dun als een nylonkous kunt uitrekken. 

Laat het deeg 30 minuten onder een doek rijzen tot het dubbele van zijn volume. 

Maak de vulling. Roer met een lepel of garde boter, suiker, water en kardemom door elkaar. Zet opzij. 

Strooi wat bloem op je werkvlak. Verdeel het deeg in twee en rol elk stuk uit tot een rechthoek. Verdeel de kardemomvulling gelijkmatig over de rechthoek. Rol het geheel in de lengte op tot een lange worst. De "zoom" kun je bestrijken met wat water, zodat hij beter plakt. 

Snij de rol in plakken van 2 cm dikte. Leg de rolletjes naast elkaar op bakpapier op de ovenplaat. 

Verwarm de oven tot 250°C. Laat de kaneelrolletjes ongeveer 20 à 30 minuten rijzen. 

Klop eieren en water los. Borstel de rolletjes in, bestrooi ze met suikerkristallen en bak ze gedurende 7 à 8 minuten in de oven af. 
  

  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...