donderdag 8 augustus 2013

Smoke 'em, smoke 'em

In zowat elke brasserie in het stadscentrum betaal je gemakkelijk € 21 voor een kilogram of wat mosselen. Ze zouden uit het Zeeuwse water komen, maar helemaal zeker ben je daar nooit van. 


In het ontzettend warme - zouden die houtovens daar voor wat tussen zitten? - Frankrijk aan de Middellandse Zee telde ik amper € 9 neer voor een potje lekkere schelpdieren. Niet Zeeuws, maar wel net opgevist en lekker.


Echter, thuis tufte L'Amour Vespa-gewijs naar de supermarkt, legde een bakje van 2 kg in zijn kar en zag nauwelijks € 5 van de rekening gaan! Bijkomend voordeel: we aten ze eens een keertje niet stijl "moules classics"

De zuiderse zon hadden mijn culi-gedachten doordrenkt met een ander idee. Nog nooit geprobeerd, nog niet gegeten, maar het proberen waard: bereid op de bbq/grill/smoker


Ik rekende op de sappigheid van een mossel door een flink glas droge witte wijn, op de frisheid van het gerecht dankzij de schitterende gele joekel van een courgette (dankjewel, mister Paul! Nvdr, die man deelt niet alleen de lekkerste raapjes en courgetten uit, maar schrijft ook een prachtige, gedreven blog vol) en op een rokerige kruidigheid door de peperoncini en de rook van de - duh! - smoker. 
Op ons bord: mooi gevulde mosselschelpen met smaak, sappigheid en frisheid. De rokerigheid koos blijkbaar voor het hazenpad, richting openlucht. Lekker gegeten dus, maar het experiment is een beetje de mist - rook, sorry - ingegaan.
Stiekem hoop ik nu dat origineel barbecuetalent en mede-kempenaar-blogger Sid Frisjes mij een niet te overtreffen tip toe zal spelen...  Alsjeblieieieieieieft!

Oh, en mister Frisjes, als je dan toch bezig bent: die zalm die ik laatst op je blog - of was het je Instagram - tegenkwam, zag er verrukkelijk uit. Tips? Recept?
 

1 opmerking:

  1. Graag gedaan hoor, die courgette! Leuk dat het smaakte, jammer dat het oorspronkelijke plan in rook op ging... euh, de mist in ging... je weet wat ik bedoel ;)

    BeantwoordenVerwijderen

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...