zondag 24 maart 2013

Boodschappen aan huis met Koken & Eten: ik blijf wel enthousiast!

Het beweegt in boodschappenland. We hadden al de voedselteams en groentemanden, het aanbod "bio" wordt toch ruimer en ruimer, de buurtsupermarkten duiken beetje bij beetje terug op en grote supermarkten zetten vaker en vaker een Wij-pakken-in-Jij-haalt-op-dienst op. 

Komt daar sinds enige tijd bij: de levering aan huis van zakken vol lekkere groenten, vlees, vis en bijhorende receptuur. Die initiatieven lijken vooral als champignon uit de grond te poppen. Smartmat, kleine pionier in België, vierde onlangs zijn eerste verjaardag; vriendin S. kreeg de kans om Kook Makkelijk uit te testen via haar werk en via een andere, lieve vriendin hoorde ik over Koken en Eten.


Alle haalden ze hun mosterd in Zweuden, alle werken ze volgens hetzelfde principe - jij bestelt een zak vol lekkers, zij leveren het op maandagavond aan je deur - maar het is van die laatste dat ik onlangs een goed gevulde zak in ontvangst mocht nemen. Erin: alles voor lamsburgers met tomatensaus, krokante slibtong met couscous en currydip en pensen met preisoep en appeltjes. Ofte: drie dagen eten voor twee personen voor € 62, op mijn stoep. 


Geef me een toffe tas, mand, fietskorf of oude cinquecento waar een prei en een bussel selder uitsteekt en ik ben al lyrisch. Bovendien ben ik fan van dit Zweudse concept: vers eten, nu en dan aan huis geleverd, inclusief fijne recepten, voor een eerlijke prijs. Ik werd die maandagavond dus nog lyrischer. 

Koken en Eten (€ 62) lijkt op het eerste zicht iets goedkoper dan Smartmat (€ 65), maar is dat niet echt: bij de eerste krijg je echt maar voor drie maaltijden eten, terwijl Smartmat bij zijn derde maaltijd voor twee personen de porties verdubbelt. Ofwel heb je er dus een leuke lunch bij voor de dag nadien, ofwel kan je twee gasten vragen om te blijven eten. 

Verder miste ik bij het Haachtse Koken en Eten toch een beetje de bio-filosofie die Smartmat wel duidelijk voor ogen heeft, ook al is bij die laatste nog zeker niet alles afkomstig van ecologische teelt.

Wel leuk is dat ik deze keer na de bestellingsbevestiging het menu per mail aankreeg. Daarin kon ik ook lezen wat ik allemaal in huis zou moeten hebben tegen de week erop. Smartmat doet dit ook, maar via Facebook. Hoewel ik een actieve smoelenboekgebruiker ben, vergat ik de godganse tijd te gaan piepen naar wat ik de week erop zou gaan klaarmaken. Het verrassingseffect is wel groter dan natuurlijk. 

Of de teleurstelling minder: ik had het niet zo getroffen met de menusamenstelling van Koken en Eten van die week. We zouden twee keer gehakt op het bord krijgen, terwijl ik liever niet te vaak van dit gekapte vlees eet. En de vis - slibtong - heeft eigenlijk zijn beste tijd gehad. De lekkerste slibtong heb je toch van juni tot februari. Nu ja, daar wil ik nu ook weer niet over muggenziften. Maart ligt tenslotte heel dicht bij februari. 

En belangrijk: lekker was het allemaal wel! Vers ook. En de enige moeite die ik heb moeten doen, waren een paar klikjes aan mijn computer. Dus, ik ga hier niet zagen. Ik blijf fan!



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...