vrijdag 19 november 2010

Is het een ...?

Het is oranje en het staat op mijn fornuis ... met venkel in, bladselder, courgette. Oh ja, en zeeduivelfilet. Wat is het?

Tip: mij doet het denken aan mijn beroemde - that's, in mijn hoofd dan toch - Napolitaanse mosseltjes, maar dan zonder mosselen, maar met zeeduivel. En eigenlijk ook zonder wijn, maar met Ricard pastis. En zonder pasta, maar met krielaardappeltjes in de schil. En zonder bladpeterselie, maar met bladselder.

Okay, je m'excuse: het is dus oranje, het staat op mijn fornuis, het is met venkel, bladselder, courgette en zeeduivelfilet. Wat is het? Geen tips. Alhoewel...

Het is de Frans-Belgische variant van mijn beroemde Napolitaanse mosseltjes. 
 (4 personen)

1 kg zeeduivel
2 eetlepels olijfolie
1 venkelknol, in fijne schijfjes
2 bladselders, in fijne "schijfjes" (Copyright: Le pieieieieieieiep)
6 geschilde en fijn gesneden sjalotjes
zout en peper
125 ml Pernod of Ricard
100 g boter in kleine blokjes
2 theelepels gehakte dille

*

Verwijder het fijne vlies en de middengraat van de vis (of vraag dit aan je visboer). Snij de vis in stukken van 4 cm. Verwarm de olie in de - pieieieieieieieiep -  Doe er de venkel, de selder en de sjalotten bij en laat zachtjes braden tot ze zacht, maar niet gekleurd zijn. Neem ze uit de pan en laat zorgvuldig uitlekken. 
Braad de vismoten en neem ze uit de pan. Leg de groenten weer terug en leg daarop de stukken vis. Breng op smaak en overgiet met de Ricard. 
Deksel op de pan en bedekken met ijsblokjes. Laat gedurende 20 tot 30 minuten op een laag vuur sudderen, of tot de vis en groenten mals zijn. 
Leg de vis op een warme schaal en schik de groenten errond. 
Zet de - pieieieieieieieiep - weer op het vuur. Kook de saus in en doe er al roerend de kleine stukjes boter bij. Voeg de dille toe. Breng eventueel op smaak en giet vervolgens de saus over de vis. 

Lekker met in de schil gekookte krielaardappelen 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...