zondag 24 april 2016

FOOD: gegrilde dorade met Ottolenghi's aspergesalade

Ik heb blijkbaar de (slaap-)genen van de paps. Dat is voor mij meestal geen cadeau, want betekent: "nooit genoeg slaap", "eeuwige dutjes" en "elk ochtendlijk uur is te vroeg". Echter, als ik gaan werken moet, werkt de wekker. 

En daarmee sta ik dus op vrijdagochtend 8u45 - voor mij valt dat onder de categorie "chapeau, want up and running op dit uur", dankzij "ik moet gaan werken" - aan de viskraam op de Leuvense vrijdagmarkt. 

Dat laatste maakt veel goed, want ik lijk te kicken op markten, dankzij het rijkelijke aanbod fruit, groenten, bloemen, vis. Happiness tezamen. Vlees sla ik over: not so my cup of tea, per se. 

Verse ingrediënten kopen - kicken, dus - en daarna gaan werken - eveneens kicken, dankzij de niet zo heel nieuwe job en dan het weekend inluiden met een fijn maal. Nog meer kicken, of in het gewoon Algemeen Nederlands: Heerlijk Genieten.

Recept = kicken, met dank aan Mr. Ottolenghi! Check zeker zijn boek "Ottolengi. Het Kookboek."




NODIG
Voor 2 personen

2 doradefilets
Zeste van 1 (bio)citroen
Viskruiden van Dille & Kamille, zooooo goed, en ik zweer "geen marketing doeleinden!" 
Een bussel groene asperges, ontdaan van hun poepke en in stukjes van 2 cm gesneden
Een handvol witte asperges, geschild, ontdaan van het poepke en in stukjes van 2 cm gesneden
Een flinke scheut water, op kamertemperatuur
100 gram zeekraal
Een flinke handvol verse dragon, grof gehakt
2 el sesamzaad, geroosterd
1 el olijfolie
1 el sesamolie
Peper en zout, uit de molen


DOEN

Verwarm de oven voor op 180°C. 

Leg de visfilets in een ovenschaal. Kruid ze met peper, zout, een beetje viskruiden en fijne citroenzeste. Doe er een scheutje olijfolie bij en zet ongeveer 13 minuten in de voorverwarmde oven.

Rooster het sesamzaad in een pan met antiaanbaklaag goudbruin. Stort uit in een koud kommetje en zet opzij.

Verhit ondertussen in een ruime pan een scheut olijfolie. Fruit hierin de stukjes asperge.

Giet een scheutje water in de pan. Voeg de zeekraal toe en laat ongeveer 3 minuten sudderen. Voeg de grof gehakte dragon toe.

Check of de asperges beetgaar zijn door ze te prikken met een aardappelmesje. Wanneer ze gaar zijn, stort je de groenten en dragon uit in een toffe serveerschaal. Bestrooi met de sesamzaadjes en besprenkel rustig met de sesamolie. Kruid indien nodig verder af met peper en zout.

Serveer met de gegaarde, gegrilde witvis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...