vrijdag 18 april 2014

Alla Salute met Campari Tonic

Onlangs nog declareerde ik overtuigend dat ik qua "fris" enkel water - Spa Marie Henriette olé olé - en (schuim)wijn drink. Fruitsap: don't like. Frisdranken: don't like. Pasoa Orange: don't like, want fruitsappig. Ik zie me vandaag genoodzaakt mijn stellige uitroep een beetje aan te passen: I do like cocktails too

En dan is het geweldig als er zoiets voor je neus wordt gezet


Een fancy, stylish cocktail, gemaakt door een topper van een mixologist, met goede ingrediënten en premium drinks. Ik vroeg "fris, zuur en kruidig" en kreeg een ongelofelijk delicate, zachte cocktail die fris was, subtiel kruidig smaakte en met dat perfecte zuurtje. 

Eerlijk is eerlijk, zoiets krijg ik thuis niet voor elkaar. Het vraagt onder meer kennis, vakmanschap en geweldig goede ingrediënten (dat is nog het makkelijkst te fiksen). Maar thuis wil ik ook fris en zomers in mijn glas: de immer geprezen G&T, de vrolijke Aperol Spritz of voor de zomer 2014 ...

De Campari Tonic!

Even vrolijk, want knalrood; fijn bittertje, want gemaakt van (een geheime selectie) kruiden en planten; vakantie in het glas, want op en top Italiaans; een tikkeltje zoet, want er gaat een tonic bij; geen fuzz, want het is zo facile da fare (gemakkelijk te maken); indrukwekkend, want het drankje komt het best in een groot en bol wijnglas; lekker verfrissend, want vergeet die ijsblokjes niet.

Mixologist Jef Berben maakt de perfecte Campari Tonic
True, er was mijn inziens amper vakkenis vereist om te beslissen dat het leuk zou zijn Campari te mixen met tonic en te beseffen dat je daarmee perfect kan meesurfen op de golf van de nog altijd populaire gin & tonic. De Campari Tonic blinkt ook niet uit door de aanwezigheid van een resem fijne, topingrediënten. Maar dat is natuurlijk ook meteen zijn sterkte: twee goede kwaliteitsproducten and that's it. Perfect voor een gemoedelijke aperitivo om een zonnige avond mee in te zetten of een kleurige werkdag mee af te sluiten!


Een kleine domper op mijn aperitivo-vreugde zijn de 3 kunstmatige kleurstoffen die Campari bevat: E122 (azorubine of karmozijn), E102 (tartrazine) en E133 (briljantblauw FCF). Ja, Campari is prachtig, intens bloedrood, maar als dat niet kan worden verkregen met de gebruikte planten en kruiden, dan hoeft dat voor mij niet. Pastelroze is ook erg mooi in het glas. Bovendien gaat het hier bij alle 3 om twijfelachtige en verdachte kleurstoffen, waarbij meer onderzoek naar de effecten nodig is. En ook, zowel E122 als E102 kunnen allergische reacties veroorzaken bij hen die er gevoelig aan zijn. Dat kan gaan van netelroos en huiduitslag tot astma. Niet zo ontzettend gezellig (en nodig), die kleurstoffen in mijn Campari.


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...