vrijdag 2 november 2012

Pannenkoeken, dat is wel degelijk een ontbijt!

Moeders die hebben de neiging, door de band genomen, om hun kroost te bedelven onder die typische, moederlijke liefde. De mijne was absoluut geen uitzondering: een kusje voor het slapengaan, een streling als ze zelf naar bed ging, troost bij huilbuien en inzepen met heerlijk geurende shampoo. Maar ook: pannenkoeken op woensdagmiddag, om van die halve schooldag helemaal een feest te maken. 

 

Pannenkoeken dat is feest, ook als je op je eigenste verjaardagspartijtje de halve tafel onder k***t omdat je geplaagd wordt door buikgriep. En ook 's morgens, al hebben de heren van Yevgueni er een ander idee over. 

Toen ik die koude, winderige, maar zonnige herfstochtend mijn ogen plots open sloeg, wist ik het: ik zou pannenkoeken bakken voor l'Amour. Want deze dag verdient een feest (geen idee waarom, maar ik zal wel met iets op de proppen kunnen komen), een lollig ontbijt. Er is liefde. 



Voor 8 pannenkoeken
200 gram zelfrijzende bloem
30 gram suiker
1 pakje vanillesuiker
0,5 liter melk
4 eieren

DOEN
Meng de suiker onder de bloem. Maak in het midden van dat mengsel een kuilte en doe daarin de melk en de eieren. Je zult zien dat dit kuiltje en de berg bloem veeeeeeeel te klein zijn voor al die melk en eieren, maar we doen gewoon lollig, neuriënd verder. 

Klop alles met een draadgarde los en onder elkaar. Zie dit maar als een kleine fitnessoefening op de vroege dag. Ja, zo even moet je toch kloppen. 

Verhit een scheutje neutrale olie (zonnebloem, arachide) in een koekenpan (dat zijn die pannen met erg lage rand). Schenk met een pollepel een - euhm ja, lepel - beslag in de pan. Draai even rond en wees geduldig. 

De durvers gooien hun pannenkoek de lucht om te draaien. De voorzichtige miekes gebruiken een spatel. Hoe dan ook, die eerste pannenkoek zal lukken en is niet langer meer de eerste-vaststaande-mislukking-van-de-dag. Ik spreek uit ervaring. 

 
 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...