vrijdag 3 februari 2012

Een vleugje Spanje in koude tijden

Het was een tijdje geleden, maar plots wist ik die zaterdag tijdens een heel fijn aperitief: ik heb zin in lamskroon. En ik heb ook wel zin in skrei met zeekraal en stoemp met prei. Want dat rijmt zo mooi op skrei. Wist ik veel dat het nog een tikkeltje te koud is voor deze vis. Oh ja, en ik had echt ongelofelijk veel zin in gebraden kip. Voila, een half weekmenu has born

Ik ga even terug naar die gebraden kip. Een van de favorieten is het beest vol te steken met rozemarijn, lookbollen en citroen. Andere favoriet van de redactie is om de kakelende vogelsoort onderhuids te benaderen met een mengeling van groene kruiden en look. Intense smaak. Doorgewinterde favorieten of niet, iedereen kent het, dus werd het tijd dat we die gebraden kip eens to the next level brachten.

Spaanse vulling maken - olé!
Zo gedacht, zo gedaan en dus werd er een vleugje Viva España aan toegevoegd. Ik zou er niet meteen aan gedacht hebben, The Boyfriend wel. Alle credits zijn dus te sturen naar zijn adres... Dat toevallig ook wel net het mijne is. Stuur maar door!

Onder de huid kruipen
 Terwijl hij dus alle Spaansachtige smaken in een zinderend zuiders geheel vermengde - we kunnen het deze dagen wel gebruiken, nietwaar - maakte ik werk van de omkadering: kleur en kitch op tafel en Cesaria Evora op de achtergrond.
En smullen dat ik deed. Jij? 
Dit heb je NODIG
1 el olijfolie + extra voor erbij
50 g boter
1 kleine ui, fijngesnipperd
1 stengel bleekselder, fijngehakt
6 sneetjes witbrood, gescheurd en zonder korsten
1 el salie, fijngesneden
4 plakken jamon of rauwe ham, grofgehakt
1 ei
50 g geraspte manchego
1 grote scharrelkip
6 dunne plakjes chorizo


En dit moet je DOEN:
Verwarm de oven voor op 200°C. 

Verhit de olie en de boter in een pan op middelhoog vuur. Bak ui en selder al roerend 2 tot 3 minuten tot de ui glazig is. Laat ze iets afkoelen. 

Maal intussen het brood in de keukenmachine fijn. Voeg de salie, ham en het uimengsel toe en maal alles grof. Doe er ei, kaas en zout en peper naar smaak bij en maal alles kort tot het goed is vermengd. Laat het koud worden. 

Begin aan de kant van de nek (van dat gevolgelt, of course) e, haal met de vingertoppen het vel los van de borst. Voorzichtig zodat het niet scheurt. Leg de plakjes chorizo onder het vel. Vul de buikholte met het broodkruimmengsel en bind de poten op met keukentouw. 

Leg de kip in een braadslee, besprenkel met olijfolie en bestrooi met zout en peper. Braad de kip in de oven in 1u en 15 min gaar.



Lekker met: winterse salade, gebakken aardappeltjes patatas bravas style met gerookter paprika.

1 opmerking:

  1. Klinkt uiteraard weer heerlijk, as usual, het water komt me ervan in de mond. Ik heb dat zelf nog niet aangedurfd eigenlijk, zo onder dat vel beginnen prutsen. (faalangst) Misschien een uitdaging voor binnenkort!

    BeantwoordenVerwijderen

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...