donderdag 13 oktober 2011

Uit mijn boekenkast: een vleugje Marokko

Ik ben gek op kookboeken: mooie prenten en verlekkerende recepten zijn mijn ding. Het gevolg van die gekte is dat de zwaarste verhuisopdracht niet de wasmachine was (maar toch bedankt stoere broer, Lieve Schat en jolige maat), maar de dozen met kookboeken. Ondertussen wil ik niet opnieuw verhuizen. Niet alleen hebben wij het gaafste appartement in de omgeving, maar het aantal zware verhuisdozen is - zonder overdrijven - al zeker vervijfvoudigd. 

En toch grijp ik bij de zoektocht naar inspiratie altijd naar dezelfde verlekkerende boeken. Hoog tijd voor wat verandering dus! En ziehier, een nieuw idee - ofte een creatief gepikt idee - ontsproot aan mijn brein! Be prepared for... me die elke week kookt uit een nieuw of ander kookboek uit de boekenkast. 

 
Beginnen doe ik met een van de eerste kookboeken die ik in de kast plaatste: De Complete Marokkaanse Keuken. Je kent ze wel: een reeks van boeken voor maximaal € 12, te koop in de winkels van Boekenvoordeel. Ja, die winkels met schreeuwerige oranje letters. Het waren destijds trouwens de ideale boeken om als leuk verjaardags-vat-kerst-cadeau te geven (en te krijgen), met een pak couscous, pasta of rijst en eetstokjes erbij. Een aantal van die exemplaren heb ik vervangen door betere versies, andere heb ik gehouden door de gemakkelijke, leuke, vlotte receptideeën. 

Marokko dus. Ik betwijfel ten zeerste dat dit boek de Marokkaanse keuken op een authentieke en complete manier weergeeft, maar met de geuren en kleuren uit deze gebundelde recepten zitten we wel al op koers richting Marrakech. Voor een druilerige weekdag met een waslijst aan taken is dat perfect. Vanavond verschijnt er dan ook uit mijn Ikea-fake-Le Creuset-stoofpot - voor iedereen die me iets cadeau zou willen doen: een ruime eenvoudige tajine staat op mijn wish list, hihi - een tajine van witvis met tomaat, aardappel en home made chemoula! 

Een schitterend gerecht. Het zit boordevol smaak, maar het is echt ook nog eens zo klaar. Voor de chermoula moet je een kleine zucht moeite doen, maar je beklaagt het je niet. Integendeel, het is erg bevredigend om zelf zulke lekkere kruidenmengelingen te maken. Je laat het gerecht rustig stoven en ondertussen kan je de kaarsjes aan steken, een tijdschrift lezen of lekker aperitieven. 

Voor 4 personen 
Voorbereiding: ong. 20 minuten
Sudderen: ong. 50 minuten

CHERMOULA:
2 tenen knoflook, grof gehakt
3 el bladpeterselie, gehakt
3 el koriander, gehakt
2 kl paprikapoeder
2 kl gemalen komijn 
1/4 kl cayennepeper
1 el citroensap
2 el olijfolie
VERDER:
Stevige witvisfilet, 4 stukken van 2 cm dik
500 gr aardappelen
375 gr tomaten
1 groene paprika

1 1/2 kl tomatenpuree
1 kl suiker
1 el citroensap
2 el olijfolie
1 el bladpeterselie, gehakt
1 el koriander, gehakt

DOEN: 
Maak de chermoula. Stamp de knoflook met een halve kl zout in een vijzel fijn. Voeg de peterselie, de koriander, het paprikapoeder, de komijn, cayennepeper en het citroensap toe. Stamp alles tot een grove pasta en roer er de olijfolie door. 

Wrijf de vis aan beide kanten in met de helft van de chermoula. Leg de vis in een schaal, dek hem af en zet 20 minuten apart. 

Snijd de aardappelen en tomaten in plakken van een halve cm dik. Verwijder de zaadjes en zaadlijsten van de paprika en snijd hem in repen van een halve cm dik. Verwarm de oven voor op 200°C. 

Vet een ovenschaal van 30 X 40 X 6 cm in met olie. Verdeel een laag aardappelschijfjes over de bodem en leg de vis erop. Schep de resterende aardappelschijfjes om met het restant chermoula en verdeel ze over de vis. Verdeel daarop de tomaat en de paprika. Meng de tomatenpuree met 1,25 dl water en voeg een halve kl zout, flink wat versgemalen peper, de suiker, het citroensap en de olijfolie toe. Giet de saus over de vis en bestrooi met de gemengde kruiden. 

Dek de ovenschaal af met aluminiumfolie en zet hem 40 minuten in de oven. Verwijder de folie en zet de schaal boven in de oven. Bak het gerecht nog 10 minuten, tot de vis en de aardappel zacht zijn en zich op de bovenkant een dun korstje heeft gevormd. Serveer de tajine heet.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...