vrijdag 21 oktober 2011

Bier meets kaas bij Vinken & Van Tricht

"Indignados avant la lettre", zo bestempelde het olijke duo van biersommelier Ben Vinken en kaasmeester Michel Van Tricht zichzelf lachend. Ja, dat ze verontwaardigd waren over de slinkende aandacht voor de combi kaas en bier, terwijl dit een historisch gegeven was! Daar zouden zij iets aan veranderen. Geen kruistocht van Madrid naar Brussel of omgekeerd, maar wel een tocht langs patersordes, Franse kaasboeren en brouwerijen. Dat resulteerde in een mooi boek waarin Meneer Bier en Meneer Kaas ons 50 topcombinaties voorschotelen, plus productuitleg. 


Bier en kaas, het is een vanzelfsprekend, liefdevol huwelijk. Geen NV. Het werkt, ze ondersteunen elkaar, houden elkaar in balans en brengen het beste in elkaar naar boven. Kaas is een vet product dat een soort film legt op de tong. De zuren, het bittertje en de CO2 in bier kan die film doorbreken zodat je alles ten volle proeft. Vooral rode wijn heeft het daar moeilijker mee. Niet dat rode wijn not done is bij kaas, maar dan moet je wel goed weten welke kaas kan en welke niet. 

Ik ben een wijntutteraar, geen bierslurper. En hoewel ik weet had van bovenstaande stelling, was het voor mij "eerst zien, dan geloven", dus trok ik naar het magnifieke Brusselse Brouwershuis. Hartje centrum, op de Oude Markt, oude grandeur, geur van houten lambrisering en bier. En nu ook kaas. Vinken en Van Tricht presenteerden er 6 van de 50 combinaties uit hun boek. 

Ik proefde een Gouden Carolus Xmas met een machtige Gorgonzola, Tongerlo Prior met kaas Saint-Félicien Tentation, Palm (hergist op fles) met Noord-Hollandse Gouda, een Bourgogne des Flandre met een geitenkaas uit de streek van Maçon en een Houblon Chouffe met Munster Fermier. Dat het woorden "harmonie" en "complementair" in me opdoken, mag geen toeval heten. 

Bier en kaas: het werkt. Ik ben om: naar mijn gevoel werkt het beter dan met wijn. Niet dat ik die kaas-en-wijnavondjes nu ga schrappen van mijn agenda, maar ik ga toch ook een plekje zoeken voor een kaas-en-bieravond. Het liefst met het Vitaya-programma van de twee heren op de achtergrond. De boodschappen doe ik met het boek van Vinken & Van Tricht in de hand, of course.  

Vinken & Van Tricht, 50 Bier & Kaas combinaties met foto's van Joris Luyten, Uitgeverij Lannoo, € 29,99.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...