donderdag 1 september 2011

Uit de Boekenkast: Kinderen Koken Italiaans!

Ik ben meter, een apetrotse meter, van een echt prinsesje. Eentje met een eigen willetje, wat ik fantastisch vind. Maar ze is ook heel lief, slim en grappig. Ik kan hier nog wel even verder gaan met die zwikzwak van een meter-versie van de roze wolk, maar ik het bespaar het jullie. Onthou gewoon: ze is de beste, de liefste, de slimste, de leukste... Al heeft haar broertje van dat alles ook wel aardig wat weg.

Als fiere meter sta ik natuurlijk te popelen om haar alle leuke dingen van het leven te laten zien, en wat maakt er nu meer vreugde los dan samen kokkerellen? Ik mailde al een kopietje uit een erg leuk Whoopie Pie kookboek: ik zag ons al met knalroze schortjes aan staan kliederen met cakebeslag, kleurrijke versiersels en veeeel chocolade. Dat plan staat on hold. Ik was een tikkeltje te enthousiast: het prinsesje was toen nog maar amper 2 jaar.



Nu is ze een beetje ouder en kwam er een ander prachtig kookboek aan. De Italiaanse kookbijbel, Il Cucchiaio d'Argento ofte De Zilveren Lepel, is er eindelijk in een kinderversie! De Italiaanse keuken wordt geroemd voor zijn eenvoudige, doch smaakvolle combinaties. Het is een keuken waarin elke hobbykok, van beginneling tot Claudia en verder, zijn gading in vindt en waarbij de kookmissie bijna altijd een grote kans op slagen heeft. Een mooiere kennismaking met de heerlijkheden van koken is er bijna niet voor kinderen.



Wanneer het prinsesje dan een tikkeltje ouder is - bv. 2,5 jaar, hihi - draaien we samen de gehaktballetjes voor de rigatoni en kneden we gezellig het verse pastadeeg. Wanneer ze dan weer wat gegroeid is, kijk ik er al naar uit om de gevulde kipfilet en risotto samen te maken. En als ze nog wat groter wordt, kan ze alleen aan de slag. Het boek bundelt namelijk een waaier aan authentieke, eenvoudige Italiaanse gerechten, waarbij mooie tekeningen telkens stap voor stap duidelijk maken wat er moet gebeuren.


Nu nog een leuke kinderkeukenschort vinden!




De Zilveren Lepel voor Kinderen, Standaard Uitgeverij/Uitgeverij Van Dishoeck, € 19,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...