dinsdag 30 augustus 2011

Salade Niçoise - Moestuinstijl!

Elke mens moet afrekenen met angsten. Zo durf ik nog maar amper een salade bestellen wanneer ik uit eten ga. De man of vrouw die aan het fornuis in de doordeweekse brasserie zijn of haar  zaad- en eicellen staat te verwarmen, lijkt immers niet goed te beseffen wat van een salade een heerlijke maaltijd maakt: de gevarieerde mengeling van groenten!

Knalrode tomaten die eens geen watersmaak hebben
Zo bleek de net bestelde salade met spek en geitenkaas zijn naam helemaal waar te maken, maar meer ook niet. Voor me stond een bord met een halve kropsla, een berg stukgebakken spekjes en een plavei geitenkaas. That's it. En waar waren in godsnaam de komkommer, de drie kleuren paprika, tomaten, pijnboompitten, olijfjes eventueel, of gebakken champignons, of anders ook nog de courgetteblokjes?!

Magische paarse boontjes
Vaker nog belandt er iets voor je dat nog meer weg heeft van een fruitmand bij een ziekenbezoek, dan van een smakelijke salade: meloen, aardbeien, kiwi, ananas en ja, zelfs stervrucht vond ik allemaal al terug.

...Die groen kleuren tijdens het koken
Dat kan anders. Te meer omdat ik met Mijn Liefde net de moestuin van de afwezige schoonouders had geplunderd. Woehahahahahaha! Verse kropsla, verse rode én gele tomaten mét smaak, een knaldikke courgette, een handvol geurende krulpeterselie, magische paarse tuinbonen, een diepgekleurde aubergine ...Allemaal bio, allemaal geurend, allemaal puur! Enkel de komkommer en de paprika hadden in de winkelrekken gelegen.

Heerlijk zomer - wat is dat? - gerecht
Op ons bord: een uitpuilende salade vol smaak met zilte tonijn uit blik en in olijfolie geroerbakte rivierkreeftjes. Geen fruitmand en geen kom vol geitenkaas. Maar waar was de zachte avondzon?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...