vrijdag 16 december 2011

Een wervelwind in de keuken

Toen het nog zeker tien uur licht was op een dag, de zon nog geacht werd te schijnen en de temperaturen nog rond een aangename 20°C cirkelden, kreeg ik een pakket van AVEVE, ofte de boerenbond, in mijn handen. Best indrukwekkend, want erin zaten een grote springvorm, een doos icing, verschillende verpakkingen uitsteekvormpjes, cucpcakehoudertjes, twee pakjes ready to make-deeg enz. 

Ik heb nogal goede herinneringen aan koekjes bakken. In mijn eveneens zonnige gedachten over mijn babytijd zit ik nog in mijn kakkestoel terwijl ik met de mams jolig deeg kneed voor zandkoekjes en cakes. Kleine nood van de redactie, volgens de mams was ik veel ouder dan de babyleeftijd. Haar mening is meteen ook de reden waarom ik mijn prinsesje van een petekindje nog altijd niet dat erg leuke kinderkookboek cadeau heb gedaan. 

Combineer de twee bovenstaande paragrafen en je komt uit bij: heerlijk koekjes bakken op een regenachtige en winderige dag. Didn't think so. Jammer genoeg. Hoewel ik nauwgezet de aanwijzingen op dat klaar-om-te-bakken-deeg volgde, zag ik al na tien minuten dat het een fiasco zou worden. Het deeg was immers veel te nat. Zelfs na het toevoegen van bijna een half pak bloem, veranderde er niets aan de consistentie. 

Lunchsalade, garnaaltjes en avocado
Maar zo snel sla je me niet uit mijn lood, al lijk ik soms een overlopende emo-kikker. Ik oefen geduld uit tijdens de rustpauze van het deeg, ik strooi vol goede moed nog een beetje bloem op mijn werkvlak om het deeg te gaan uitrollen en hou stevig en stoer mijn uitsteekvormpjes (hartjes!!) klaar. Een maat voor niets: het deeg plakt. Het plakt aan mijn deegrol, aan het werkvlak, aan de pot met bloem, aan de keukenvloer, aan de keukenkast, aan mijn elleboog. Paletmes erbij en de boel de vuilnisemmer in schrapen. Arrivederci, ready to make-deeg!

Langzaam geroosterde tomaten, zicht na 2 uur
Nu is het echt. Het is echt bewezen dat ik niet overweg kan met kant-en-klare pakjes deegmengsel. "Een ei erbij en het is klaar": yeah right, niets van dat! Stond ik daar in mijn fleurige, funky Marimekko-keukenschort vol bakgoesting... 

Home made tonijnsalade to be
Dan zit er niets anders op dan én verse tonijnsalade te maken, én langzaam gegaarde tomaten te prepareren, én de lunchsalade met garnalen en avocado te bereiden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...