dinsdag 14 september 2010

Sauna-stress

Als de wind door mijn lijf giert en het bloed in het hoofd pompt, dan weet ik dat het hooooooog tijd is om te stoppen. Globaal genomen uit zich dat in de communicatieve boodschap "dat de wereld maar eens ontploft". Het schijnt dat dat echter niet zo constructief is en trouwens bijna onhaalbaar op mijn bevel.

Dan dus met handen in gebedshouding naar de baas om asap een weekje verlof te bedingen en my partner in crime die zich in het wereldwijde web waagt op zoek naar een ... sauna. Yeah baby, wij gaan heerlijk relaxen ... in de Hoge Venen!

Een prachtig natuurgebied, een mooie optelsom van Gault Millaut-scores in dezelfde straat - en onder onze slapende oren - van het Duits Belgische stadje en iets wat volgens de Finnen zo heilzaam is binnen handbereik.

Heilzaam en ontspannend. Het mag allemaal wel zijn voor de gemiddelde mens. Ik ben niet gemiddeld en ik kruip dan ook met een bang hartje en poedelnaakt op iets dat lijkt op een te kleine keukenhanddoek na in die bloedhete, houten, gek ruikende cabine. Ja, bang hartje: niet alleen omdat ik voortdurend in het oog wil houden of die dikke, zwetende Deutsch-sprechende hoteleigenaar het nodig zou vinden het wellness-gedeelte op te ruimen, ook omdat de hitte me meteen in het gezicht slaat en me de adem ontneemt en de vochtige dampen die af en toe worden opgewekt mijn neusharen doen wegschroeien. Ik wist niet eens dat ik echt neusharen had die zo dicht bij de uitgang van mijn neusgaatjes stonden. En dan is er nog die pijl die plots toch heel dicht bij de rode zone zit

Als ik dan eindelijk voel hoe de hitte mijn stramme schouder- en nekspieren aangenaam verwent, schijnt het tijd te zijn om eruit te gaan. Ja, want hoe weldadend dit ook is, je mag er schijnbaar ook nooit te lang of te veel in. Ongezond en zelfs dodelijk, vraag maar aan de organisatie van het WK saunazitten.

Dan maar naar het stoombad: "vochtiger, dus dragelijker" luidt de theorie. Het stoombad is dan wel meer een stoomcabine en niet bezet met prachtige mozaïeken, maar opgetrokken uit een vergeeld plastic. Dat ook een geur afgeeft. Neen, geen eucalyptus. En die stoomcabine die blijft maar stoom uitspuwen. Ook als ik het al lang warm en vochtig genoeg heb. Nog, nog, nog. Ik vraag me af hoeveel stoom de huid van een gemiddelde mens (die ik al niet ben) kan verdragen. Hoe lang zou het nog duren voordat mijn huid verbrand samentrekt? Zou de deur nog opengaan of zou er een probleem rijzen met de druk, door zoveel stoom? En gaat hier zo meteen een koude douche beginnen spuiten?

Ja, want na zo'n hete behandeling moet je lichaam schijnbaar gekoeld worden... met een koude douche. En sommige uitvinders van stoomcabines vonden er niet beter op dan zo'n douche in te bouwen. Stoom, nog stoom, nog meer stoom en nu ineens ... koud water op je hoofd! Wie heeft er ooit bedacht dat zoiets ontspannend is?! Mijn spieren trekken bij zo'n beurt meteen weer strak samen.

Rare ideeën hebben die Finnen... en die Turken.

2 opmerkingen:

  1. Het kan zooooo zalig zijn, een dagje in de sauna.... MMMMMM. Lekker relaxen, lekker lezen, lekker eten, lekker drinken, lekker niksdoen, lekker vanalles behalve stress......
    Probeer Hezemeer in Laakdal eens.
    Groetjes,
    Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de tip! Ik (we) probeer (proberen) het eens, want als ik weet dat de deur op elk moment open kan, dan doet het ook wel zijn werk, zo'n sauna. :)

    Ciao!

    BeantwoordenVerwijderen

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...