woensdag 27 mei 2009

Koken en soepen

Wat doet een mens na een examen Italiaans?
... Nee
... Nee, sorry ook niet
... Nope, wrong again
.... Ja!!! De keuken in duiken! Aanvankelijk enkel voor een boterhammetje met omelet, maar goesting hou je niet tegen. Ik rukte potten uit de kast en ingrediënten uit de frigo, want ondergetekende zou voor the very first time Jamie's romige aspergesoep (zonder room! De man is een wizard) brouwen!

Foto: Jamie Oliver.com

Jamie vergat echter wel iets redelijk belangrijks te vermelden, ontdekte ik toen ik met mama Sas - tevens chef-kok Sas-Willems - aan de lijn was. Asperges hebben een erg vezelige buitenzijde en een houterige onderzijde (later meer over welke onderzijde het gaat). Om te vermijden dat tafelgenoten met nagels, papier, flosdraad, servietten huzarentoeren moeten uithalen om de vezels tussen hun tanden uit te peuteren, schil je de asperges best eerst even met een dunschiller. De houterige onderzijde breek je af (op zo'n 2 cm: ik heb het gedaan en mijn donkerblauwe muur heeft nu leuke witte stippen).

Jamie's vergeetachtigheid rechtgezet? Snij dan de tips (wanneer als asperge-leek niet duidelijk is welk uiteinde bedoeld wordt: "snij de eikels...") van de asperges. Leg deze opzij voor later (niet als in "later als je groot bent!). Versnij dan de asperges.

Stoof in een grote kookpot de fijngesneden ui, selder en prei, zo'n 10 minuten, tot het geheel zacht is. Voeg de stukjes asperges (niet de tips!) en de bouillon toe. Laat 20 minuten zachtjes koken met het deksel op de pot. Zet van het vuur en mix de soep fijn. Werk de smaak bit-by-bit af met peper en zout.

Voeg de tips toe, zet de kookpot terug op het vuur en breng zachtjes terug aan de kook totdat de tips zacht zijn.

Slachtoffers die zich geroepen voelen om dit vloeibaar - uhum - lekkers te proeven, mogen zich melden bij mij.

Buon appetito!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...