zondag 11 mei 2008

Wereldbuikdansdag in Balen

Een dag waarop buikdans en samen dansen domineren: my place to be! Bovendien dansten we allen voor het goede doel van Nema, een organisatie voor mensen met neuro-musculaire aandoeningen. Maar voordat er richten Balen werd afgezakt, moest er geoefend worden. Je wil toch niet over je sluier struikelen, je rok gebruiken als slee enz. voor de ogen van je publiek?!

Bij aankomst bleek dat publiek nogal sterk afgeschrikt door het weer: zon, staalblauwe lucht en 28 graden op de thermometer. Wij lieten ons niet kennen en beloofden er alsnog een fijne, bruisende, wiegende namiddag van te maken.

Wij, dat waren tribe-leader Artemisia, Sarah, Claudia, Katrien, Ina, Sabine, Noëlla, Stephanie als dansend ensemble en Adiva en ik als - ja, als wat?! ... Als fervente fans, gepassioneerde beginnende dansers en semi-assistenten van bovenstaande personen.

Trots en vol bewondering genoot ik van de acts van (E)motion, Belina en Artemisia. Ze hebben een stijl, openheid en verfijning die ik niet bij veel anderen gezien heb. Een aanstekelijk gipsynummer bracht de sfeer er meteen in, later volgde een sluieract en de solo-opvoeringen.

En plots weerklonken daar de doedelzakken. Jeetjemina, ik was me er niet van bewust dat ik in de Schotse hooglanden bevond in plaats van in de zuiderkempen! Twee meiden gehuld in Schotse rokken, rozen, kralen, schelpen, metalen munten, kanten stof, nephaar, zware juwelen, kleurrijke belts enz. stapten doodernstig de dansvloer op. Streng voerden ze hun tribaldans op. Alleen elkaar gunden ze een speelse glimlach. Het was deze dames duidelijk menens: ze zouden hun troepen verzamelen om aan te vallen. Of voerden ze eerder een strijddans voor hun koene mannen uit?! Hoe dan ook, tribal is not my cup of tea, maar het blijven dansende mensen en dat zie ik graag.

Als er dan toch een vleugje tribal moet zijn, dan verkies ik de bellybreaks van Sarah Chebaro. Het heeft pit en kracht en iets van een je m'en foutisme. That's what I like! Go girls!

De dag werd indrukwekkend afgesloten door Rachid (excuseer, maar de rest van zijn naam is me ontgaan door de gekke tongval van de aankondigende dj. Het gebeurt al eens dat mijn oren niet zo goed functioneren). Jep jep, he's a male bellydancer! Hoewel ik het liefst vrouwen deze sensuele, vollichamelijke, bewuste dans zie dansen, kon ik mijn ogen niet van hem afhouden. Wat hij ten tonele bracht, was ronduit ongelofelijk en vooral rollend. Mijn mond stond vol tanden. De brede lach rond mijn mond was het enige wat kon uitdrukken hoe knap deze opvoering was.

Terug thuis kan ik niet wachten op mijn volgende les! Ik sta te popelen. Ik wil dansen!!

4 opmerkingen:

  1. Hey Ruth,

    leuke foto's. Kan je me er een paar doorsturen? Ik geef je op donderdag mijn mailadres wel.

    xxx Sarah (Saidi-Sarah als je het niet zou weten ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Sarah,

    Ik bezorg je wel een cd'tje met alle foto's! Geen probleem.

    Tot donderdag!

    Ciao

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik ook cdtje please! en dan zwier ik ze ergens online in een album waar de hele troep ze kan zien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Komt in orde!!! Ik geef het anders met Sarah mee.

    BeantwoordenVerwijderen

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...