donderdag 29 mei 2008

Das Zweet

Ik ben zuiver.

Read why...

Het begon allemaal al deze ochtend. De zon kroop op zijn weg naar boven, vogels begonnen te zingen zoals ze gebekt waren en een lichte trilling in mijn oogleden bracht mijn bewustzijn op gang. Druppeltjes zweet volgden nog het ritme van mijn nachtelijke dromen, maar al snel werden ze in een tsunami van douchewater weggespoeld en kwam er opvolging in de gedaante van Zensation-schuim.

Het liedje stopt hier niet. Na een verse cappu stond te tweewieler pronkerig te wachten voor de dagelijkse rit naar het station. Een drukkende lucht liet nauwelijks ruimte voor ademhalingen, regen bracht niet eens afkoeling, maar smeltte samen met opnieuw verschijnende zweetdruppeltjes die zich blijkbaar echt op hun sas voelde bij deze ... ja, Sas.

De uitvinding die airco heet, bracht soelaas: een droge luchtstroom koelde de ruimten rondom de op volle toeren draaiende hersenmassa tot een uur of vijf. En toen was het hek helemaal van de dam. De laatste saïdi-sprongen (snik, snik) kwamen vlotter dan gedacht aan de oppervlakte. De laffe luchtlagen zwaaide ik zonder problemen weg met mijn stok en spieren ontspanden en spanden zich op een natuurlijk oeraards ritme. Maar dan... dan was Das Zweet er weer! Ik leek wel in het woestijnachtige, broeierige Opper-Egypte te staan, alleen waren de palmbomen en oases vervangen door spiegels en airco die niet leek te werken: glimmend van het zweet, lachend en springend als een uitverkorene.

Veel tijd om af te koelen kreeg ik niet, want er stond nog een uur steppen op het programma. Meer van dat. Wilkomme, Das Zweet! Energie stroomde door mijn bloedbanen, een glimlach leek vastgekleefd aan mijn gezicht en zweet zocht naarstig de glooiingen van mijn zijn op: vanuit mijn hals, dat plekje net achter mijn oor, kwam er eentje piepen... om dan eerst aarzelend zijn vloeiendste weg naar beneden te zoeken, het wipje over het sleutelbeen te nemen en dan even te bedenken welke weg het zou kiezen.

Rotzooi uit mijn lijf, Zensation-verwennerij erna en nu heerlijk naar het ritme van mijn dromen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...