maandag 3 juni 2013

Bombay Sapphire East - Infused with Imagination

Eén woord did the trick. "Imagination" rolde over de lippen van Brand Ambassador Marc Colfs en ik was meer dan één en al ears. Het hielp natuurlijk dat het ook wat te maken had met gin, en dan nog Bombay Sapphire, en dat superbartender Shingo Gokan speciaal uit The Big Apple naar de koekestad was overgevlogen voor wat meer uitleg over g&t, zat er ook voor iets tussen. 


Hier en daar wordt er al eens een neus opgehaald voor de London dry gin in de typerende fles. Omdat het goedje te gemakkelijk te verkrijgen is, als in: in de supermarkt? Toch vooral een snobistisch argument, me dunkt. Ik race ook wel eens het halve land af om een fles fijne gin, zoals Hendrick's, Monkey 47 of Gin Mare, te bemachtigen (nvdr, het internet helpt dikwijls en de eerste in de rij is voor vaderdag ook verkrijgbaar bij Delhaize... vanaf nù!). 

Maar in die ontzettend toegankelijke supermarkt grijp ik al even graag de saffierblauwe, vierkante fles mee. Omdat Bombay Sapphire zacht en kruidig is, toegankelijk ook, met fijne aroma's. Aan de acht aroma's van de basisversie werden nu twee Oosterse smaakmakers toegevoegd: citroengras uit Thailand en zwarte peper uit Vietnam. 
And it does add some extra Imagination, my loves. 



De eerste sip van de perfect geschonken G&T - met Fever-tree Mediterranean Tonic Water - was van de orde van dat engeltje en de tong. De citrustonen zitten er duidelijk in, maar wat vooral voor mij een plezante ontdekking was, is de kruidigheid van onder andere de peper. Ik heb het niet graag zoet of plakkerig, maar bitter, fris en kruidig. Et voila, Bombay Sapphire East is made for me, nog meer wanneer Marc het serveert met enkele limoenzestes, streepjes verse gember, een beetje limoensap, de juiste tonic en een fikse draai van de pepermolen. 

Maar Bombay zou Bombay niet zijn als dat het enige is waarmee je je gasten zou kunnen verblijden. Sowieso een topper, maar ze nemen het graag mee tot het volgende niveau. Enter, Shingo Gokan, Japanner aan de slag als sympathieke, fantastische mixologist in New York, maar vandaag in ons kleine landje om zijn signature Bombay Sapphire East G&T voor te stellen.
Ik drink G&T vooral als aperitief: het verfrist en prepareert mijn smaakpapillen voor een lekker maal. Shingo schenkt zijn nog-meer-engeltje-en-mond-versie nà het eten, eigenlijk om dezelfde reden: "It'll clean your palette after your meal". Hij blijft zijn Oosterse roots en de Oosterse setting van deze nieuwe gin-variant trouw en mengt een scheut Bombay Sapphire East met vers limoensap, op handgeschaafd ijs, en voegt er een heerlijk geurende basilicumtak aan toe. Simple, but it really makes a difference!

Wanneer de zomer België onderdompelt in good vibes en Imagination, zul je trouwens in de betere bars zelf ook van Shingo's Signature G&T kunnen nippen. En van die van zo'n 10 andere trendsetters, chef-koks, ontwerpers ... Zij werden immers gevraagd om onder te duiken in een wereld van gin, tonic en imagination


Immers, Bombay Sapphire is wel een supermarktgin, in een typische saffierblauwe, vierkante fles. Het is ook een totaalconcept, een beleving, een uitstapje naar de fantasie. Dat wordt een mooie zomer, me dunkt!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...