dinsdag 12 juli 2011

Smullen van Portugal

De eerste dag na een - weliswaar korte - vakantie, blijft moeilijk. Ik ben altijd nog wat lui, ik snak nog naar dat rustige tempo, naar het leven zonder computer en naar de zon en het water. Een artikel dat niet wil vlotten, nochtans over een foodie-onderwerp, maakt de terugkeer helemaal minder aangenaam. Gelukkig zijn er de collega's en vrienden om te brainstormen over toekomstige etentjes, feestjes en cocktailavonden. En gelukkig zijn er ook de lekkere belevenissen om te vertellen! 



Zo las ik voor het eerst in mijn leven op een menukaart "Vinho Verde". Hu? Groene wijn?! Wat moet ik me daarbij voorstellen? Nooit gezien, nooit gelezen, nooit gedronken en dus werd dat hoog tijd. Er bestond geen discussie meer mogelijk met mijn loved one: het aperitief zou bestaan uit groene wijn, een witte, licht sprankelende wijn uit het noorden van Portugal. Heel fris van smaak, zacht zurig, maar zeker niet wrang. Gemaakt van onrijpe druiven en bij het wijntijdschrift By The Grape lijken ze geen fan, maar mij kon het op die warme en zomerse vakantieavond zeker smaken. 

Meu Limão - Rua Silva Lopes 40/42 - Lagos - Tel: 282 76 79 46

En het was geen vakantie als ik die dag niet gewoon in mijn schitterende boek van Koch kon lezen, met een warme zon op mijn snoet, water nabij en na de aperitief het diner zou volgen. Dag na dag na dag. We slaagden erin om in een toeristische hotspot van de Portugese Algarve toch enkele pareltjes te vinden. En pareltjes hebben een leuk terras, een vriendelijke bediening, respect voor de authentieke keuken en prijzen, een zwoele wind, jolige eigenaars, lokale bewoners aan hun tafels en een chef die uiteindelijk altijd zijn fles Porto of consoorten uithaalt om zich geamuseerd en enthousiast bij ons - de laatsten in de hele zaak - te zetten.

Rui, one of the brothers of Dois Irmãos

En dus, kan ik je nu sterk aanraden om bij een bezoek aan de Portugese Algarve - prachtige stranden trouwens, en veel wind - de volgende plekjes met mijn groeten te proberen: 

* Meu Limãu: kleine tapas- en wijnbar met gegrilde sardientjes - als je denkt aan Portugese stranden, zie je toch meteen ook die barbecue waarop de verse sardientjes liggen te smeulen -, de onvermijdelijke bakeljauw, calamares en ander lekkers op de kaart. Klein, fijn en gegeerd terras, maar ook binnen gezellig met de typische Portugese tegels zonder dat het geforceerd aanvoelt. In de schaduw van een klein zuiders kerkje.
Dois Irmãos - Travessa do Mar 2 - Lagos - Tel 282 181 100
* Cervejaria Dois Irmãos: Binnenin lijkt dit restaurant van twee broers - dois irmaos - wel een taverne: fel tl-licht, lange tafels die eenvoudig gedekt zijn en een drukte van jewelste achter de toog. Buiten zit je aan een rustig plein, opnieuw in de schaduw van een kerk, met leuk gedekte tafeltjes en de plaatselijke bevolking naast je. Heel vriendelijke bediening, die naast eten ook spuitbussen om een droogkuis te vervangen brengen wanneer je morst op je witte kanten jurkje, Portugese specialiteiten die eens niet worden verkracht om de domme - voornamelijk Engelse in dit geval - toerist ter wille te zijn. Een adres naar mijn hart!

António - Restaurante O António - Rua Prof. Dr. Egas Moniz 36C - Montenegro, Faro - Tel 289 818 878

* O António: Vlakbij de luchthaven, dus heel handig wanneer je 's ochtends een vliegend schip te halen hebt. Het interieur is opnieuw typisch zuiders: felle verlichting, eenvoudige tafels in een grote ruimte en een plastic bache om te beschermen tegen zon, regen en wind... maar oh zo lekker! Gegrilde specialiteiten uit de zee en vanop het land aan spotprijzen voor ons Belgen. 

Dois Irmãos

 Na het eten drinken we een zoete, maar zachte Porto of iets dat naar de naam Valegrande luistert. En we praten en lachen met de chefs, Rui en António. Begrijp je nu waarom terugkeren naar een artikel dat niet vlot en een land waar de zomer bestaat uit "mogelijk een onweer in de namiddag, gevolgd door hevige regenbuien" niet leuk is?
O António

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...