donderdag 21 april 2011

A Cube with a view

Of ik geen zin had om de creaties van sterrendragende chef Bart de Pooter (Pastorale in Reet) te beleven in The Cube, bovenop de triomfboog van het Jubelpark? Tegen een uitnodiging om in het hotste pop-upresturant van het land – op dat van Feeling na natuurlijk – te gaan eten, zegt een mens geen neen. Ook niet wanneer die mens totaal uitgeput is, geveld wordt door de ene kwaal na de andere en eigenlijk snakt naar een frisse zomerse salade. Dus agenda’s werden omgegooid en op het uur van de afspraak stond ik popelend te wachten om de lift te nemen, naar de top van het symbool van de 50-jarige onafhankelijkheid van België.




Wanneer ik gewoonlijk uit eten ga, zie ik telkens twee patronen terugkeren. Eén, een psychologisch gevecht voor de stoel met het meeste uitzicht op mensen en omgeving. Twee, een reikhalzend uitkijken naar datgene wat de chef op mijn bord zal toveren. Ik moet er toch geen tekening bij maken, dat wanneer ik sky high dineer, ik dat psychologisch spel met gemak achterwege laat. Uitzicht overal rondom mij: de VRT-toren, de kantoorgebouwen aan het noordstation, dat andere symbool het Atomium … Het summum was de oranjerode ondergaande zon.

Krokantjes van kippenvel - de skyline van Brussel
Carpaccio van vis, komkommer, basilicum, algen
En ik moet toch zeker mijn schetsboek niet boven halen dat wanneer ik aanschuif bij een chef met twee sterren achter zijn naam, ik dan trappel van nieuwsgierigheid, maar ik er ook gerust in ben dat mijn tong dit een heel plezierige avond zal vinden.




Gestoomde kreeft, Belgische asperges, kervelcrème
Zeetong, bloemkool, inktvisinkt, carpaccio van inktvis
Het gepresenteerde menu sloot perfect aan bij de in het wit badende Cube: licht, modern, verrassend en natuurlijk een streling voor de smaakpapillen. Proeven van eten werd meer dan smullen van lekkers. Het was ervaren en experienced based genieten. Iets wat niet had hoeven verbazen voor de kenners van Bart de Pooter zijn werk. De achtergrondmuziek in harmonie met de verticaal groeiende kruidenplantjes, het peper- en zoutstel  en de gestoomde kreeft op mijn bord. Het totaalconcept groeide naar zijn hoogtepunt tijdens het dessert en het theemoment erna. Veel kan ik niet vertellen. Ik zou de verrassing verklappen.

Lam, morieljes, tuinbonen, tarwe en jus met sherry
Want, je kan zelf nog tot eind juni terecht in The Cube. Daarna reist de constructie door naar Stockholm, Zurich en Moskou. In Brussel wisselen chefs Bart de Pooter en Sang Hoon Degeimbre (l’Air du Temps) elkaar af. Reserveren kan op www.electrolux.be 

Verrassend dessert
Kokos all over the place
Chocolade³
 

3 opmerkingen:

  1. Leuke post na een geweldige ervaring gisteren in the Cube. Ik ben nog aan het nagenieten! groetjes van Nathalie, de foodie-Feeling-lezeres

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke foto's van een nog leukere avond. Wat is hetvolgende waar we naartoe mogen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben ook benieuwd! Misschien het WK BBQ'en? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...