vrijdag 22 januari 2010

Un giro in Milano

Milano, liefde der fashion people. Zakelijk en financieel hart van La Bella Italia. Something to love or to hate? Wel, de stad kroop niet in mijn hart en lokte ook geen nieuwe onstuimige verliefdheid uit. Zo'n drie jaar geleden tripte ik er al eens door, zonder plan. Een vluchtige ontdekking, die louter een kleine smaak achterliet, geen diepe indruk.

Nu was het trippen met heel veel plan en goesting. En de basis van de goesting, het trippen en de plannen was het Starhotel Ritz. Om te ontdekken dat er geen enkele andere Italiaanse stad is waar het machosismo zo wordt bedreigd door de übermetroseksueel als in Milaan. Terwijl aan de andere kant een van de overblijvers toch probeert zijn hypocriete machogedrag te uiten in een weigering me in Milano's grootste bouwwerk binnen te laten in een rokje met ondoorzichtige donkere kousen.

En ondanks dat het er vol loopt met volk dat lijkt te breken of op zijn minst hun fashion attitude te verliezen als ze een misstap zetten met hun centimetershoge hakken, met mannen en vrouwen die niet kunnen genieten van de overvloed aan apero-buffetten zonder hun middenvinger - de langste - in hun keel te steken, blijft het een boeiende stad.

En ondanks dat alle bladen die in hun lezerspubliek een meerderheid cupbeherende lieden telt, Milaan het shoppingwalhalla noemt, terwijl die titel volgens mij beter past bij London of A'pen (zou het niet-hebben van een American Express Gold Card of het woonachtig in A'pen geweest te zijn hier mijn oordeel bedoezelen?), blijft het een stad bomvol winkels, kleedjes, truitjes, schoenen, eten, drinken, plezier.

In alle zwierigheid meeleuteren met Italianen, rondzwerven en leuke plekjes ontdekken, beleven, onderdompelen in Milanese sfeer, genieten, plezier hebben, hectisch meedraaien om meteen rustig en ten volle heerlijke minuten en momenten beleven.

Jep, dat is Milaan voor mij. De stad mist het oude van Rome, de kunst van Firenze, de Zuiderse passione van Napoli, het authentieke van Lucca. Maar ze heeft pretentie, stijl, durf, kleine kantjes, grote kantjes, mooie kantjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...