vrijdag 8 februari 2013

Live happILLY!

Illy-love!
Een nonkel die de mannelijke versie is van Hélène Kröller-Müller wat betreft kunstige Illy-kopjes verzamelen en een mams waar ik als tiener de hele dolce Italia-laars achterhuppelde op zoek naar de nieuwe voorraad Illy-koffie, pads en gemalen, én een sterke urge voor de FrancisFrancis.  Het kan niet anders dan dat zoiets een kind tekent. Mij toch.

Hallo, mijn naam is Ruth en ik geef toe: ik ben Illy-fan. 

Proeven maar!
Fan, geen kenner. Vraag me niet om tonen van jasmijn, druppels van karamel en een intense graad van zoetigheid te benoemen, na een sipje van mijn favoriete espresso. Iets kan er ik wel over vertellen: denk "body" of niet en "extreem bitter" of "zachter". Of de koffie echter typisch is voor de bonen uit Ethiopië, Brazilië of Guatemala komt, zal me meestal een raadsel blijven.

Barry de Barista
Was dat nu net wat UPR en Illy van me verlangden, die me wisten te vinden dankzij vriendin en collega-blogger Stéphanie. Met een mooie portie faalangst - ik stond tenslotte bij bovenstaanden bekend als "foodblogger" en dan wil een mens niet teleurstellen - maar vooral een flinke dosis nieuws- en leergierigheid trok ik naar het Felixpakhuis in Antwerpen: Hello, The Big You 3, ofte hét bloggersevent van België (by UPR).

Proeven doe je al zuigend - feat. Stéphanie
Gelukkig wisten Barry en Christian, de eerste Illy-Barista en de tweede big chief van UPR, hoe je dat het best doet, zo'n espresso-proeverij: in een contextuele totaalaanpak mét  zowat de perfecte muziek en klank (het helpt natuurlijk dat we zelf onze favoriete espresso-soundtrack mochten doorspelen aan het duo, maar hoe dan ook: DIE STEM!), mét geuren, mét ervaren, mét proeven, mét een lach, mét dat moment van geluk dat een klein kopje Illy-espresso een mens brengt. 

Sign. Vikki Geunes
En dan kan een mens, ook ondergetekend foodblogger, alsnog redelijk nauwkeurig een smaakdiagram van de verschillende mono-Arabica blends van Illy weergeven. Mits enige fantasie bij het vergelijken van mijn chart en die van Barry, geef ik schoorvoetend toe. Maar who cares, als je erna je favoriete kopje krijgt - Caldo come l'inferno, Nero come il diavolo, Puro come un angelo, Dolce come l'amore - vergezeld van een prachtige, verrassende chocoladebol van Illy-ambassadeur en chef-kok van 't Zilte, Vikki Geunes? No One! One touch of Smile!

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...