zaterdag 2 februari 2013

Ideale mix van zoet en zuur: kwarktaart met veenbessen

Mijn smakelijk hoogtepunt van de dag situeert zich rond aperotijd. Ik plak er speciaal geen uur op, omdat het voor mij evenzeer om 11u 's morgens aperotijd kan zijn: 't is maar hoe je de dag indeelt. Al vind ik een ontbijtje - binnenshuis of buitenshuis - ook altijd wel een topper tijdens de dag, of beter: aan het begin van een dag vol lekkers. En een dineetje met L'Amour of enkele vrienden kan mijn dag maken of kraken. 

Goed goed goed, allemaal hoogtepunten dus. Allemaal, buiten het dessert. Ja, de opleiding nagerechten deed de boel al wat bougeren, maar mij zie je nooit veel moeite doen om nog een plekje te houden voor het dessert. Ik geniet liever met volle teugen van zoute verleidingen. 


Af en toe echter klikt het wel en zit het er pats-boem-op. Zoals de laatste keer in Luzine: groene appel en chocolade, meer was er niet nodig. Of de Eton Mess van vriendin T. Of toen diezelfde vriendin T. op oudjaar een glimps liet zien - en ruiken - van haar geweldige cheesecake! 

Omdat het recept van dat ding professioneel gepikt is van überfavoriet Jamie Oliver  en omdat deze geurige hoop kaas met leuke kleurafwerking - roodroze!! - toch in dezelfde klasse mag als de beroemde plattekaastaart van de mams, kon ik het niet laten to give it a try myself

Deze taart lijkt wel suiker te éten, is niet vriendelijk voor je lijn, maar des te vriendelijker voor je humeur: want wat een zaligheid om deze ideale mix van zoet en zuur zo smeuïg op je tong te voelen weg glijden!


Wel bakker, geen echte eter, nam ik de blubbertaart mee naar de collega's, die er toch voor zorgden dat eet-de-taart-van-ruth-op-record sneuvelde. Job well done, zou ik zeggen aan mezelf. En aan hen. 

NODIG 
(16 personen)

150 g boter
75 g fijne kristalsuiker
merg van 1 vanillestokje
225 g bloem

225 g fijne kristalsuiker
merg van 1 vanillestokje
750 g volle kwark
3 el maïzena
2 eieren
150 ml slagroom
150 g mascarpone

400 g verse veenbessen
sap van 1 citroen
150 g fijne kristalsuiker


DOEN

Verwarm de oven voor op 170°C. Maak de taartbodem door de boter, suiker en vanille in een grote kom romig te kloppen. Voeg de bloem toe en klop tot het deeg samenhang gaat vertonen en een bal vormt. Duw het deeg in een ingevette en met bakpapier bekleedde springvorm. Bak de bodem in 15 à 20 minuten goudbruin in de oven. 

Mix voor de vulling de suiker, vanille, kwark en maïzena tot een glad geheel. Roer de eieren, de slagroom en de mascarpone erdoor. Schenk de vulling over de bodem en bak de taart 45 à 55 minuten tot de vulling bovenop nog een klein beetje trilt. 

Doe voor de topping 300 gram van de veenbessen met het citroensap, de suiker en een beetje water in een steelpan. Laat dit 5 à 10 minuten zachtjes koken op middelhoog vuur. Roer de rest van de veenbessen erdoor en laat afkoelen voor je het over de taart schenkt. Zet de taart in de koelkast.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...