dinsdag 13 september 2011

Mijn identiteit als hobbykok

Terwijl ik me de hele dag probeerde te concentreren op het artikel over matrassen - ja, dat lees je goed -  voelde ik dat de kriebels in mijn buik toenamen naarmate de klok meer richting 16:47 tikte. Dan zou ik de deur van mijn grijze bureau immers achter me dicht trekken, de trein opstappen, in Leuven uitstappen om dan voor het eerst in een grote keuken de potten op het vuur te zetten. 

Mét koksvest en voorschort aan, hoofdnetje op en keukenhanddoek... en keukenhanddoek... en nog een keukenhanddoek - ik leek wel op een wandelende wasdraad - aan mijn middel positioneerde ik me recht tegenover de chef. IJverig, gulzig, leergierig. De man opende zijn mond en kondigde aan dat we vanavond .... Jawel, soep zouden maken. Soep?! Dat, weliswaar lekkere, mengsel van water en groenten?! En daarvoor engageer ik me om elke maandagavond het risico te nemen een van mijn tien vingers te verliezen? Voor soep?!

Ja. Want die maandagavond zouden we enkele uren bezig zijn met eminceren en amonderen en nog meer eminceren. De basis van het koken, de identiteit van elke chef: zijn snijtechniek. Wijsvinger en ringvinger aan de ene kant van het lemmet, mijn duim aan de andere kant en de overige twee vingers omsloten rond het heft. Punt op de snijplank en rondjes draaien met de pols. Eminceren dus.

Meryl Streep als Julia Child en het eminceren van uien
Ik heb zakken denkbeeldige uien en wortelen versneden. Maar ik heb ook zakken échte uien, wortelen, prei en selder versneden. Om, van zodra ik niet meer zo bang was om mijn vingertoppen te eminceren, mijn mes te wetten en over te gaan tot het snijden van julliene en brunoise van die groenten.

Basistechnieken en dus onderdeel van de eindproef: dat wordt oefenen thuis. Daarom dat ik dan nu graag een boodschap van privé-nut zou willen verspreiden: "Schattie, wij eten de hele week soep. Van groentensoep en courgettesoep naar paprikasoep en kervelsoep. En het eten zal iets later op tafel staan dan anders, maar dan heb je een langer aperomoment. Ik heb immers nog wat traag eminceerwerk te doen.... Oh ja, en volgende week is het ook de hele week soep. Maar dan zal het waarschijnlijk al wel sneller klaar zijn. Hopelijk."




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...