vrijdag 23 september 2011

Feuillatte wordt 35 in het MAS!

Rond mijn lijf een stijlvolle, zwarte blingbling outfit met high heels die me aangemeten was door Babsie van Luz de Lux. Onder mijn billen een crèmekleurige Fiat 500 en onder mijn banden de volgepropte Antwerpse wegen. Uit de luidsprekers in voortdurende afwisseling drie cd's: Bart Peeters, Yevgueni en Italiaanse meezingers. Het doel: het 35-jarig verjaardagsfeest van champagnemerk Feuillatte in het nu al gehypete MAS

Met een natuurlijke afkeer van te veel oppervlakkigheid en netwerking zonder "klik" zou ik waarschijnlijk niet echt op mijn plaats zijn: een PR-feestje voor een champagnemerk met een topchef die voor lekkers zou zorgen, half bekend Antwerpen (A- of B-lijst geen idee, want ik lees die "boekskes" niet echt), een knallende DJ en een toplocatie. Laat de PR en bekend Antwerpen vallen en ik was helemaal op mijn plaats. Soms moet je het verhaal zelf gewoon een beetje schrijven.

Tegen mijn gewoonte in, maar met de gewoonte van een verkeerfsinfarct mee, kwam ik een halfuur te laat aan. Maar no worries... want wat was dat van de belangrijke mensen en dat op zich laten wachten? Eerlijkheidshalve moet wel ik bekennen dat ik de talking vooral overliet aan hippe, meegesleurde vriendin en ik dus bijna verdween in de schaduwen van de zwoelverlichte, prachtige, zaal en bij deze dus niet kon tellen als very important people

Champagnemaker Nicolas Feuillatte zit dus 30 jaar in de business en dat wilde hij met ons vieren. Sympathiek van de man, want ik ben niet vies van wat bubbels. Jammer genoeg moest ik de proeverij van de vele variëteiten aan me voorbij laten gaan. Ik was mijn eigenste BOB, zie je. Maar nippen en een glas hier en daar kon natuurlijk wel. Ik proefde een glas frisse, gebalanceerde, absoluut niet zurige en misschien zelfs wel een beetje vlakke bubbels. Al zou ik aan de nuances van mijn oordeel niet te veel waarde hechten. Mijn champagne-smakenpalet is niet wat je noemt "geweldig ontwikkeld". Het etiket "lekker" en "mooi" plak ik er wel met zekerheid op. 

Nog beter was de Vintage Palme d'Or, in een prachtige fles en dito glas: puur, subtiel, toegankelijk en fris. De presentatie door 5 donkere hostessen in een gouden corsetpakje, begeven van glitters en met een pompende beat op de achtergrond was minder subtiel, maar wel passend.

Vintage Palme d'Or

We staan op de bovenste verdieping van het MAS, met lekkere parels in de hand, een prachtig uitzicht en Viki Geunes ('t Zilte) aan het fornuis in de half-open keuken. Dan laat verrukkelijk eten niet lang op zich wachten. Viki en zijn team vertaalden de 6 champagnes van Feuillatte naar pure, verfijnde, tintelende en gastronomische gerechten. Volgden elkaar op: 

koningskrab, koude emulsie van bloemkool, haringeitjes, dragon, krokante brioche - lekker bij Grand Cru Chardonnay Vintage
*
Smaken van komkommer, appel, opgelegde citroen en makreel - lekker bij Grand Cru Pinot Noir Vintage
*
Roodbaars bouillabaise style, artisjok, scamorza - lekker bij Brut Rosé
Kabeljauwbrandade, graanmosterd en jonge prei - lekker bij Brut extrem
Quinoasalade, eendenborst met jonge raapjes, jus met kumquat - lekker bij Cuvée 225 Vintage
Tiramisu, framboos, kaneelbiscuit - lekker bij Brut Rosé

Een avond met zo'n menu en de bijhorende sociale activiteiten zou ik misschien dan toch nog wel met plezier gewoon kunnen worden.





1 opmerking:

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...