donderdag 22 september 2011

Bord vol genegenheid

Er heerst zo'n bizar, algemeen, voor waar aangenomen idee dat risotto maken ontzettend moeilijk is en gedoemd is om te mislukken. Wel, eerlijk en zonder pretentie: bij mij is het nog nooit mislukt. Wokgerechten daarentegen - het zogenaamde "heel gemakkelijke koken" - eindigen vaak met "gelukkig is de frituur ook nog open". 

Bij risotto maken gaat het om liefde delen en rijstkorrels verwennen. Elke korrel moet je de aandacht geven die hij verdient. Liefdevol, attent, maar ook weer niet te zachtaardig roer je door de steeds romeriger wordende rijst. Twintig minuten pure genegenheid. En het toeval wil dat ik "genegenheid geven en nemen" koester als een van mijn basisbehoeften en dat ik dol ben op behagen. Of dat nu rijstkorrels zijn of mijn Liefde, ... 

Met een pompoen in de koelkast, een risotto-slash-genegenheidsplan in mijn hoofd en een "blijven oefenen! Blijven snijden"-opdracht van de kookschoolleraar nagalmend in mijn oren, maakte ik onlangs een van mijn lievelingsrisotto's om de herfst te verwelkomen.


Risotto met pompoen, gorgonzola en rucola
Pompoen, in blokjes gesneden
pijnboompitten
gorgonzola
kop risottorijst (per 4 pers)
teentje knoflook, fijngesnipperd
glas droge witte wijn
groentebouillon
1 à 2 uien, fijngesnipperd
1 à 2 stengels selder, fijngesnipperd
olijfolie
peper
zout

Naar wens: tijm, snuifje komijn
In een grote kookpot de ui, look en prei aanstoven in olijfolie. Niet laten bruinen, wel zacht laten worden. De risottorijst toevoegen. Beetje roeren bij het licht aan bakken zodat elke rijstkorrel omgeven is met een laagje olijfolie. Glas wijn toevoegen en al roerend laten verdampen. Nu pollepel per pollepel bouillon toevoegen. De risotto laten pruttelen onder regelmatig roeren. Let op, want als je iets te lang niet roert, zal de risotto aanbranden. Wanneer het vocht weggeslonken is, opnieuw bouillon toevoegen. Herhalen tot de rijst gaar - dus niet plat! - is. 

Ondertussen de in de blokjes gesneden pompoen met wat gesnipperde look en de kruiden naar wens aanbakken in een pan met olijfolie.  Kruid met peper en zout.

Rooster ook de pijnboompitten in een pan met antiaanbaklaag. 

Neem de risotto van het vuur wanneer de rijst gaar is. Voeg de gorgonzola toe en meng. Voeg de gebakken pompoen en geroosterde pijnboompitten toe.

Werk af met verse rucola. 



Lekker met eventueel een stukje varkensvlees of iets anders naar wens. Maar kan ook perfect zo gegeten worden. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...