woensdag 8 augustus 2012

Origineel met mosselen

De Zeeuwse mossel is een hoog goed in het Bourgondische België. Het kan voor ons niet snel genoeg begin juli zijn, het moment waarop het officiële mosselseizoen in het Zeeuwse Yerseke in het algemeen wordt afgetrapt. Het verzamelde journaille op zo'n dag spreekt voornamelijk Vlaemsch, eerder dan Nederlands van over de moerdijk. 

En het is in onze Delhaize, Colruyt, Aldi, Carrefour en Lidl dat het merendeel van de mosselen verwaterd in de Zeeuwse Oosterschelde terechtkomen. Wij zijn zo verknocht aan dat Zeeuwse weekdier dat we zelfs de Belgica-mosselen - een mossel van op Belgische zeebodem - zowat links laten liggen. 


In juli is er de aftrap, in september de finale: dan zijn de mosselen op hun best. Ze hebben nog kunnen doorgroeien en zijn dan normaal voller, in schelp en smaak. Het Mosselkantoor in Yerseke neemt de gelegenheid maar al te graag te baat om dan ook van 16 tot 23 september de Nationale Mosselweek te vieren. 

Dit jaar krijgt niet alleen de mossel een ereplaatsje, maar ook de beste Belgische Mossel-hobbykok. Ze moeten gedacht hebben: we zetten die mossel-verorbende Belgen dan eindelijk eens lekker in de bloemetjes. 


Prima idee, als je het mij vraagt. Wij zorgen dat het BNP van Zeeland immers niet ineenstuikt door de hele zomer en het najaar lang van dat lekkers te smullen. 

Gezien dat ik al langer door heb dat er meer is dan mosselen met ui, selder en peterselie voel ik al meteen die shot onder mijn gat. Ik broed al op een aantal alternatieve mosselrecepten, maar ik kan nog niet kiezen welke in te sturen.


Weet jij het wel al, hoe je een spannend mosselgerecht op tafel kan toveren? Stuur dan als de weerga je meest creatieve recept in op www.mosselen.nl/wedstrijd-be. Wie weet selecteert Johan Engelen, een van de Beste Hobbykoks van Vlaanderen, je wel om op het finale kookevent in de Miele Kookstudio het beste van je kokende zelf te geven. En sta ik naast je. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...