dinsdag 22 januari 2013

Oma's aan de top: cointrOtruffels

Ik wist het al nog voor dat kinder- en vadermeidengroep K3 er een liedje over maakte: oma's aan de top! Dus toen de mijne aan haar top al zo'n 85 jaar mocht tellen, was het tijd voor een pakje.


Zo'n pakje is niet vanzelfsprekend. Tenslotte heb ik al ettelijke jaren cadeautjes verzonnen voor haar en blijven verrassen is niet altijd gemakkelijk. Verder kan ik moeilijk met bloemen komen aandraven, gezien ze zelf een bloemenwinkel uit de grond stampte en er nu nog dagelijks haar steentje in bijdraagt. Taart en kilo's suiker zijn ook een minder goed idee, want ze loopt rond met een anti-cholesterolpillendoosje in de zak van haar rok. Een sierlijk sjaaltje gaf ik haar al, net zoals heerlijke geurende douchegel en bijhorende body lotion. 

Wat te doen? Een Facebook-initiatief dat ik kopieerde als een aapje van miss L. - en dat mijn Bond zonder Naam stekels danig prikkelde - deed de lamp branden: iets zelfgemaakt, home made, uit de keuken van ondergetekende zou hopelijk bij oma Sas een blos en een glimlach op haar nog steeds stralende gezicht toveren. 

Koken doet ze niet graag - die genen heb ik van de andere kant van de familie - maar snoepen des te liever. Net zoals sippen van een "kortje": graanjenever of nog liever Mandarin Napoléon. Niets van dat in huis, wel chocolade en cointreau! Lijkt me ook "kort" genoeg, gezien ik ooit probeerde dat in het lang te drinken en dat niet zo gezellig uitdraaide. Bovendien zit daar sinaasappel in en voor zover ik weet, komt dat in de buurt van het citrusachtige van mandarijn.


Mijn oma heeft stijl en is heerlijk "pront", maar mevrouw Sas gaat nu ook weer niet op stiletto's rond huppelen. Alleen maar omdat haar heup niet echt goed meer mee wil, hoor. Verder niets. Bij Dita von Teese en roze cointreaupolitans moet ik het deze keer dus niet gaan zoeken. Ik ga voor subtiliteit en ouderwetse klasse. So let's get to work for some CointrOtruffels.

*

90 ml slagroom, 2 eetlepels boter en 90 ml mascarpone zachtjes aan de kook brengen. Draai vervolgens het vuur uit en voeg 300 gram pure chocolade van goede kwaliteit toe. Laat smelten door de hitte van de vloeistof en meng goed. Voeg een flinke scheut Cointreau toe.

Laat deze ganache 4 uur opstijven in de koelkast. Goed afgedekt is hij twee weken houdbaar, maar niemand houdt dat zo lang. Steek die vinger er maar eens in.

Strooi wat cacao, kokos, amandelschaafsel of gehakte noten op enkele borden. Maak bolletjes van de ganache - snel zijn en koude handen hebben is de boodschap, want de ganache zal een beetje smelten in je handen - en rol ze vervolgens door een van je afwerkingen. 

Doe de bolletjes in een mooi doosje of in mini-cakevormpjes. 
Jum jum, bij je koffiepauze... Of tijdens de babbel met de oma. 
De blozende wangen en het plezierig geluk krijg je er zo bij!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...