vrijdag 25 mei 2012

Risotto met spinazie: smulklaar binnen het halfuur

We hadden elkaar het afgelopen half jaar intens hele epistels gestuurd via het wereldwijde web, vol vreugde en ook wel eens vol verdriet. Beiden een drukke agenda en tientallen kilometers straatbeton die ons scheiden. De digitale communicatie werkte, maar niets kan natuurlijk op tegen elkaar lijfelijk ontmoeten. 

Dus toen lady K. me berichtte dat ze de volgende avond op 100 meter van mijn deur moest zijn en voorstelde om langs te komen voor een glas en/of een hapje, was het van geen tel dat alle dagen weer dreigden dicht te slibben met sociale events, dat ik een uur nadat ik opstond eigenlijk alweer doodmoe was, dat ik totaal geen inspiratie had om te koken en voor het eerst in mijn foodie-leven durfde voor te stellen frietjes te halen (!). 

Ik ben helemaal pro "het gaat om de gezelligheid en het samenzijn rond de tafel". En dat idee probeerde ik nu dan ook in de praktijk om te zetten. Alleen... het wilde niet echt lukken. 's Nachts lag ik onrustig te woelen. Het kon toch niet: een halfjaar lang stuur ik haar vrolijke en treurige epistels, maar ook enthousiaste schrijfsels over allerlei kookexperimenten, en nu we elkaars enthousiaste speekseldruppeltjes eindelijk nog eens zouden kunnen voelen, zou ik frieten in huis halen! 

Hoe gezellig ook. 

Gelukkig sta ik ook op de barricaden te roepen dat "lekker en gezond koken niet lang hoeft te duren". Ik zou beter dat idee in de praktijk omzetten. Ik ging voor een romige, verwende risotto met spinazie, champignons en een zachte gorgonzola. Stukje gemarineerde kipfilet erbij. Smulklaar binnen het halfuur.


*

Voor een succesvolle risotto
Een theekop risottorijst
1 ui, versnipperd
1 teentje knoflook, versnipperd
glas droge witte wijn
goede bouillon
400 gram spinazie
bakje champignons, in schijfjes
spie gorgonzola, in blokjes
peper
zout
parmigiano, versgeraspt

Evt. (aan te raden) één (of meerdere) inspirerende, dierbare persoon 
Evt. (aan te raden) een glas prosecco

*

 Je gasten verwennen met risotto
Verhit in een voldoende grote pot een scheut olijfolie. Stoof hierin de ui en de knoflook, zonder te kleuren. Als de ui en knoflook zacht zijn, de risottorijst toevoegen. Omroeren tot de rijst glazig kleurt. Blussen met de wijn. 
Meer dan regelmatig roeren. Als de alcohol verdampt is, en voordat de rijst gaat plakken, een pollepel bouillon toevoegen. Blijven roeren, zachtjes en met liefde. Tussendoor nippen van je glas prosecco.

Als het overgrote deel van de bouillon opgenomen is, opnieuw bouillon toevoegen en blijven roeren. Doe dit totdat de risotto gaar is (hangt af van de rijssoort, maar duurt ongeveer 20 min). 

Nippen van je glas prosecco en ondertussen de champignons in een andere pan aanbakken. Multitasken ten top, want vergeet niet te roeren in je risotto. 

Vijf minuten voordat de risotto gaar is, de champignons en spinazie toevoegen. Goed omroeren. Zorg dat het meeste vocht opgenomen is en je een smeuïg geheel krijgt. 

Tot slot de blokjes gorgonzola toevoegen. Omroeren, zodat ze kunnen smelten. Kruiden met peper en zout, naar wens. 

Op het bord afwerken met versgeraspte parmigiano.

  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...