donderdag 3 mei 2012

Eton Mess in ROZE!

De lente en ik, wij vormen dit jaar niet zo'n goed team. Het lijkt niet te boteren. Ik sta al weken - vanaf dat maart zijn start maakte - in lentemodus, terwijl dat seizoen maar op zijn luie kont lijkt te blijven zitten. Excuseer, maar die enkele frissere, zonnige weken in - ja - maart tellen niet echt mee. 



Als ik iets haat, is het op mijn luie kont zitten, wanneer er net vanalles bruist. Dus ik trek me geen bal aan van wat april of de lente ervan denken en doe gewoon lustig mijn lente-dingetjes. Bloemetjes planten, salie en rozemarijn buiten zetten, buiten grillen én eten, 's ochtends en 's avonds, met de wind in de haren rondfietsen zonder jas, een kilo rabarber in huis halen en het rozenwater ergens achterin uit de kast toveren. 

Het is niet alleen de lente. Het is ook het aankomende examen patisserie. Ik moet een beetje experimenteren. Kijken wat er nu wel zou kunnen lukken en er ook nog eens fantastisch uit kan zien. Dankzij vriendin T. begon er me al wel wat te dagen. Zij stuurde me een video van de aanstekelijke, lieve Sophie Dahl die een witroze Eton Mess maakt. Moet ik nog meer zeggen: witROZE!!!!! 

Mijn opvoeding - "Ruth, meringues zijn een gedoe en niet lekker" - en mijn vroegere afkeer van elk dessert dat geen kaasplank was, zorgden ervoor dat ik nog nooit de garde in een stel eiwitten had gestoken om er van die prachtige witte bergjes mee te maken. Time for some change. Ik bedoel maar: witROZE!!!

Met mijn dosis bescheidenheid die ik in het berghok heb opgesloten - Nah! - moet ik zeggen dat de foto de Mess op het bord niet alle eer aandoet. Ik bedoel maar: het was een prachtig, fris, naar ROZEN geurend lentecontrast van glanzend wit en fleurig ROZE, inclusief ROZE ROOSJES!!! Een grote, lichtzoete, zuurfrisse en romige massa.
Ruth - lente: 1 - 0!  


*

NODIG
 6 grote eiwitten
340 g kristalsuiker, zo fijn mogelijk
1 snufje zout
1,25 dl kokend water
3 el fijne kristalsuiker
450 g rabarber, in kleine stukjes
1 tl rozenwater
5 dl slagroom
geroosterd amandelschaafsel


DOEN
Begin met de meringues. Verhit de oven tot 120 °C. Bekleed een grote bakplaat met bakpapier. Klop in een schone kom de eiwitten tot het schuim in stijve pieken blijft staan. Klop er geleidelijk de suiker en het zout door en blijf kloppen tot je een dikke, witte massa hebt. 

Schep klodders van het mengsel met voldoende tussenruimte om de bakplaat en zet ze 1 uur in de oven. 

Maak terwijl de meringues in de oven staan de rabarbercompote klaar. Breng het water met de suiker aan de kook. Roer er de stukjes rabarber door en laat ze ongeveer 5 minuten koken. Haal de pan van het vuur wanneer de rabarber zacht is. Roer het rozenwater door de rababer en zet het geheel opzij. 

Maak nu een Mess - hihi - in zes individuele porties. Ook heel leuk is één grote mess - sorry, ik kan het niet laten - in een grote kom. Klop de slagroom op, met een beetje suiker. Stapel de meringues, de rabarber en de room. strooi er wat geroosterd amandelschaafsel op en werk eventueel af met rozenknopjes of gekonfijte rozen. 

*

2 opmerkingen:

  1. Mjam! Heb al spijt van mijn eerdere 'neen' voor wat het bakken van taartjes betreft voor de Parijsstraat 40! ;o))-xx-

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grazie mille! :-)

    Als het past kunnen we nog altijd gewoon eens wat proberen, bv op een koopzondag, opening.

    Als dat bovenstaan moeilijk is, dan breng ik je sowieso wel eens gewoon wat lekkers. Ik deel graag uit. :-)

    BeantwoordenVerwijderen

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...