dinsdag 15 mei 2012

Luiewijvenpasta Bis


Het was weer zo'n luie zondag. De zon stond heerlijk op mijn snoet. De bloemetjes straalden. De lucht fluisterde "lente, lente!". En de apero was - zoals dat hoort met een apero - met onverwachts bezoek heel leuk ingevuld geraakt. Dan is het vanzelfsprekend tijd voor een gemakkelijk en snel, maar toch übersmakelijk dinertje.

Of anders: het is dan tijd voor luiewijvenpasta. Vergeef me, ik heb het woord niet uitgevonden. Voordat je begint tegen te sputteren. De uitvinder van dit woord is een geroemde eindredacteur die niet alleen zijn moedertaal Nederlands tot in de bijna verste puntjes beheerst, maar daarnaast ook nog eens Spanjaarden en Franstaligen vlotjes durft te verbeteren. Hij riep me onlangs euforisch toe "blij te zijn met mijn recept van luiewijvenpasta I". Kortom, "luiewijvenpasta" heeft alle correcte bestaansredenen en verschijnt naar alle verwachtingen in het volgende Groot Dicteer der Nederlandse Taal. U bent gewaarschuwd. 

Overtuigt dat je nog niet genoeg, dan zeg ik je nog dit: het woord heeft gewoon alle bestaansredenen omdat het de lading dekt. Je mag dan 6 op 7 hyper staan, er komt altijd een moment dat je lui bent. Geen zin in actie of kokerellen, in amper 20 minuten staat de luiewijvenpasta op tafel. Plus, ideaal om je Chubby mee te verwennen. Zijn Lady kan overduidelijk iets lekker op tafel toveren en hij moet ze niet te lang missen. Maar ach, ook de Chubby kan zonder problemen aan de slag met het recept. 
 
Luiewijvenpasta II met kip en salie

 
Voor de luie avond deze week, met date: 
250 gram spirelli
Kippenreepjes naar behoefte (bv. 240 gram)
2 dl kippenbouillo
1 courgette, in brunoise
1 bakje paddenstoelen, in schijfjes
handvol verse salien fijngehakt
 enkele blaadjes verse basilicum, fijngehakt
enkele blaadjes verse bladpeterselie, fijngehakt
peper en zout


DOEN:
Breng een grote pot met voldoende water aan de kook. Kook hierin de pasta met wat zout volgens de aanwijzingen op de verpakking al dente. 

Bak ondertussen in een pan de kip gaar/aan. Zet opzij. Bak nu de paddenstoelen aan in een scheut olijfolie. Voeg wanneer de champignons gaar zijn en goudgeel kleuren de courgette toe. Laat kort meebakken. Giet de kippenbouillon erbij en laat inkoken. Het is de bedoeling dat je een bodempje vocht overhoudt. 

Voeg de kip toe aan het groentemengsel. Meng alles goed onder elkaar. Kruid naar smaak met peper en zout. 

Doe de pasta in een serveerschaal wanneer deze beetgaar is. "Giet" het kip-groentemengsel erover en bestrooi met de fijngehakte verse kruiden. Werk eventueel af met een scheut goede olijfolie.

Serveer met een beetje geraspte Parmigiano.
  


OPMERKINGEN VAN DE CHEF
  Ik gebruikte kip geplukt van een heel beest dat gebruikt was om kippenbouillon te maken
*
 Ik had dus verse bouillon, en het is werkelijk een wereld van verschil, maar een blokje klaart de klus ook wel
*
Ik ben gek op salie. Vind je de smaak wat te sterk, neem dan minder


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...