woensdag 2 februari 2011

Chili con Vino e Chilli con Carne

Wijnproefavonden na het werk, onder bevriende collega's, dat leek ons wel eens wat. Vernieuwender dan de - toch niet te versmaden - Pictionary-avonden. De nieuwe lover van een van de bevriende collega's bracht ons het idee op een dienblaadje: eerste kennismaking en waar praat je over? Juist, eten en wijn. Samen met de CEO van zijn bedrijf en enkele andere reserveren ze vanaf een uur of 5 à 6 de grote vergaderzaal- jaaaa, op het werk - en sleuren ze de wijnflessen aan. Om de wijn kort nadien weer uit te spuwen, samen met termen als "rijp rood fruit", "tannines" en "afdronk".

De nieuwe lover en zijn vriendin

Dat kunnen wij ook, én - of course - beter, dachten we. Alleen speelde het op dat moment niet in mijn hoofd dat het meteen aan mij en mijn lover was om dat te bewijzen. Kuch. Ik selecteerde ooit een wijn omdat ik die "toch wel specifieke en speciale smaak" "heerlijk bizar vond". Trots liep ik met - meteen - een fles van die unieke wijn naar mijn date (nvdr, de lover van nu, dus de man getuigde gelukkig wel van gevoel voor humor en rariteiten), die hem na de eerste druppel contact met zijn lippen stante pede ging omruilen en de ober verordende deze fles leeg te gieten, wegens overduidelijke en overdadige kurksmaak. Kuch. Schuifelt zenuwachtig op haar stoel.

Maar, er is meer voor nodig dan wat faalangst en woorden als "tannines" en "palet" om ons uit ons lood te slaan, dus laadden we naast de benodigdheden van op ons boodschappenlijstje ook telkens enkele flessen wijn in onze winkelkar. Herkomstland: Chili. Een land waar de wijnranken nog vrij gebleven zijn van ziektes en dat dus goede wijnen voor een eerlijke prijs levert.

Ingredients Chili con Carne
 Gewapend met een plank vol Italiaanse fijne vleeswaren - hoezo, enkel droog brood bij wijnproeven? - en zachte Italiaanse kazen, een beamer, een Ipad (danku pieieieieieiep), een mooie en interessante presentatie, zeven flessen wijn voor zes personen, een pak Spa Marie Henriette en een nep-Creuset vol Chilli con Carne gingen we van start voor een avond woorden spuwen: "rijp rood fruit", "braambessen", "leder of rijpe vijgen?", "houterig", "kruidig", "frisse citrustonen", "zacht", "volle nasmaak" en allerlei home made uitdrukkingen die ik u hier nu bespaar... Kwestie van me te beschermen tegen het verwijt van amateurisme.

Het eindklassement
WIT
1. Amplus Sant Ema - Chardonnay 2009 (Vinipur - Leuven, € 10,50)
2. Santa Rita 120 - Chardonnay 2009 (Carrefourke, € 5,39)
3. Tarapaca - Sauvignon Blanc 2009/2010 (Colruyt - € 4,99)

ROOD
1. Amplus One - Carmenere, Syrah, Carignan 2006 (Vinipur, € 14,90)
2. Novas Limited Selection - Carmenere, Cabernet Sauvignon 2009 (Bio Planet en Beste Koop in de wijngids van Test-Aankoop, € 5,99)
2. Don Reca Vina la Rosa - Cabernet Sauvignon, Carmenere, Merlot, Syrah 2008 (Delhaize, € 11)
...
...
...
75. Cuvée Vlierbeek - Merlot 2009 (Delhaize, € 3)


1 opmerking:

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...