dinsdag 8 februari 2011

De kroon op het varkensvlees

Kijk, een entrecote ken ik. Een kippenborstje kan ik er ook nog tussenuit halen. De hals van een eend is me sinds afgelopen weekend ook niet meer onbekend in de stoofpot. Lamskroon is een van mijn all time favourites, dus dat vind ik zelfs op de tast. Een brochette is een weggever en schenkels zou ik ook kunnen voorzien van het juiste etiket. Alleen van varkenskroon had ik tot de laatste reclamefolder van de Delhaize niet gehoord. Het is niet dat ik me er niets bij kan voorstellen. Bij nader inzien kan je dat gedeelte - mits wat kennis van de andere leden van de slagerij - ook wel ergens op het zachtroze lijf van een big projecteren... ter hoogte van de rug.

Varkenskroon dus. In de kookpot. Op Brabantse wijze, met Kempische me-touch. You'll see


In je rode Delhaize-mandje voor een tafel van 4 tot 6 personen:
1 varkenskroon van ong. 1,25 kg
een nootje boter
150 gram gerookte spekreepjes
1 grote ui
1 eetlepel bastardsuiker
1 flesje blonde Florival (of Kempische Westmalle blond)
1 kg grondwitlof
15 cl verse room(vervanger)
evt bindmiddel voor sauzen
gehakte peterselie
zout en peper

Me-touch:
champignons
sojascheuten 

Aan het kookfornuis:
Laat het vlees op middelhoog vuur aan alle kanten braden in een stoofpon met boter. Kruid met peper en zout en haal de pot van het vuur. 
Laat in een andere pan de spekreepjes samen met de fijngehakte uit op middelhoog vuur fruiten. Voeg de versneden me-touch champignons toe.

Doe dit alles bij het vlees in de stoofpot. Voeg de basterdsuiker en het bier nog toe en dek af. Laat ongeveer 1 uur en 10 minuten sudderen op een zacht vuurtje. Draai regelmatig om. 

Stoof het witloof. Leg apart en hou warm. Wok de me-touch sojascheuten. 

Voeg de room toe aan de stoofpan. Doe er een beetje bindmiddel bij en laat nog 5 minuten koken zonder deksel. Breng verder op smaak en doe er de gehakte peterselie bij. 

Snij het vlees in plakken en dien op met de groenten, de saus en gekookte krielaardappeltjes. 


Ook lekker met het klassieke varkensgebraad

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...