dinsdag 22 februari 2011

Patricks fameuze Marokkaanse kip - Versie 2.0

Ik had zijn bebaarde hoofd, noch zijn presenteerlolly, nog niet eens op tv gezien, toen "dieë van de Ve Te Me" bij mijn ouders over de vloer kwam. Hoewel ik destijds druk bezig was te ravotten in de tuin, kon dat buitenspel even wachten om dit curiosum eerst even te bekijken. 't Was dat hij de mensen mocht vertellen wat er allemaal in ons landje en de grote wereld gaande was - iets waarvan ik stiekem droomde - en niet zozeer het feit dat hij verscheen op dat rechthoekige scherm van elke Vlaamse huiskamer waar op de commerciële zender afgestemd werd.

En 't was ook dat ik het inderdaad een curieus type vond, die Patrick Van Gompel, "Patje" voor de vrienden: zware stem, baard, opvallende humor, bulderlach, gemoedelijk maar ook fel, gedreven, stripfanaat én stripfiguur, veelweter, iemand die indruk nalaat, boekenwurm, man-met-Wikipedia-pagina-en-nu-ook-een-blogstuk, gepersifleerde ster en ... ook een verrassende en goede kok.

Met de VTM-presenteerlolly in de hand - ondertussen knaloranje - reist hij nog steeds bebaard, grappend en verslagbrengend door het ganse land. Terwijl op zijn vrije, striploze momenten mijn ouders en hun vrienden nog altijd bij hem aan tafel schuiven voor de heerlijkste gerechten en de kinderen niet meer altijd in de tuin ravotten. Neen, ze plannen zelf dineetjes, o.a. aangestoken door de verhalen en recepten van een bepaalde Ve-Te-Me-reporter.

Zoals daar is: Patricks fantastische Marokkaanse kip, maar dan wel op mijn manier. Voor die van hem moet je maar eens wachten op een uitnodiging.

NODIG VOOR MENAGE A QUATRE: 

2,25 kg scharrelkip in stukken gesneden, kippenbouten zijn handig
4 el olijfolie
12 kleine uien, alleen gepeld
2 tenen look, geperst
1 tl gemalen komijn
1 tl gemalen gember
1 tl gemalen kurkuma
0,5 tl gemalen kaneel
4,5 dl kippenbouillon
125 g kalamata-olijven (zwarte)
1 ingemaakte citroen of 1 citroen
2 el gehakte koriander
Gekookte couscous, rijst of pasta voor erbij


DOEN:
Verwarm de oven voor op 180 °C.
Snij de kip in 8 stukken. Tenzij je kippenbouten hebt, kieken (cfr. Patje)!
Verhit de olie in een pan en bak de stukken kip rondom bruin.
Haal de stukken kip er met een schuimspaan uit en zet ze apart.

Bak de uien, look, komijn, gember, kurkuma en kaneel in 10 min op laag vuur net goudbruin.
Schep de kip in een ovenschotel of ovenbestendige braadpan, overgiet met wat bouillon tot de kip net niet onderstaat. Zet in de oven op 180 °C. Voeg vlak voordat de kip zacht en gaar is de olijven, in stukken gesneden citroen en koriander toe. Laat verder garen.
Proef en breng eventueel op smaak.
Serveer met couscous, rijst of pasta.
Smaakvol bijgerecht is bijvoorbeeld een ratatouille.

Ingemaakte citroen haal je bij een Marokkaanse groentenboer.




3 opmerkingen:

  1. Klinkt weer heerlijk, as usual!! Misschien dat toch eens proberen ipv de kippenlevertjes van Jeroen Meus de volgende keer. :p

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb gisteren beslist dat ik er totaal gek op ben: die Marokkaanse kruidenmix... verwarmend, superlekker, al die smaken! Hemels!

    En gestoofd in de Creuset deze keer, dus niet in de oven. Ook tof.

    BeantwoordenVerwijderen

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...