(foto: made by Marc N.)
Het internet bulkt ervan. De kranten konden niet kiezen tot welke hoek van de voorpagina ze het nieuws zouden brengen: de oh zo schattige, parmantige en stoere Fiat Cinquecento raakt niet door de keuring ... en dus niet verkocht op de tweedehandsmarkt, tenzij de chauffeur ermee door de savanne achter giraffen wil sjeezen waarschijnlijk. Maar daarvoor is het wagentje misschien net niet robuust genoeg?!
Eerste bedenking. Wie wil dit re-invented Italiaanse designicoon nu in godsnaam VERkopen, als in "ik heb het en wil het nu niet meer"?! Je gooit stijl, schoonheid, karakter, temperament, kracht en ga zo maar door toch niet overboord als je hiervoor tot zo'n anderhalfjaar geleden bewust voor koos? Tenzij de crisis te hard om zich heen slaat, parkeerproblemen zo dramatisch worden dat je overweegt je auto in je iniminibadkamer te parkeren.
Blijft natuurlijk wel het probleem van de rode kaart: de gouden medaille onder de kleine stadswagentjes zou een probleem hebben met de achterophanging. "Onveilig" concludeert dus menig autokeurder, weg te houden van de - tja - weg, liefst van al in te metselen in een radioactiefafstotende bunker, zo lijkt het wel.
"Verouderde test" luidt het verdict aan de andere kant; bij Fiat, bij lui die er ook wat van zouden moeten kennen (nu, ik dacht dat die dumbo's van de autokeuring ook wel wat slimmer waren dan de achterkant van een 500). België staat al bijna in zijn uppie als het aankomt op de bewuste ophangingstest. Komt daar nog bij dat wij noordelijke Belgen van enige strengheid niet vies zijn. Vadertje Staat vond in juni 2009 echter dat de halsband wat minder strak kon en stond een afwijkende procedure toe.
Jammer genoeg houden de mechaniekers van de autokeuring zich liever bezig met koffie slurpen en automobilisten van kostbare werkuren houden, dan met up-to-date te blijven. Of is dit nu echt te kort door de bocht, om in het thema te blijven?
Hoewel ik sjeezend in de bocht naar de E19 la mia machina gezwind van rijvak voel wippen, blijf ik mijn stalen, kranige, stijlvolle Cinquencento trouw. Andere tests blijven immers lyrisch over dit kleine ding, ook over de veiligheid. Hopelijk zijn ze daar bij de GOCA binnen 2,5 jaar wel mee met hun keuring.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
You make me happy: bedankt voor je comment!