woensdag 15 mei 2013

Bakken, citrus en Leon-kleurtjes: gelukzaligheid!

Il mio Amore had de vorige voorraad in goed gezelschap al aardig leeg getutterd - eerlijkheidshalve zie ik me genoodzaakt te vermelden dat de papa's langs beide kanten ook hun flesje kregen - dus moest er werk worden gemaakt van nieuwe limoncello fatto a casa

Bij deze fluogele drank gaan er voor een liter alcohol wel acht citroenen aan. Het is te zeggen, de zeste van acht citroenen gaan in de bokaal om een week te trekken en de alcohol zijn kleur en smaak te geven. De citroenen zelf liggen na het werkje zielig - zo kaal als wat - te wachten op een nieuwe bestemming. 





Het niet zo toeval wil nu dat de citroentaart van een zekere Elisabeth - ideaal voor tijdens het theemomentje van de dag - een volle 120 ml vers citroensap nodig hebben. Et voilà, ik wist wat me te doen stond. 

Had ik niet alleen direct frisse citrus - ben ik in zowat alle gerechten gek op - in mijn dag. Ik had zo ook een fijne dosis Leon in het leven. Want wij Belgen hebben niet het geluk om bij het Britse Leon te kunnen lunchen, met hun kookboeken (lees: verzameling ontzettend plezante recepten) haal je toch al een flinke dosis in huis: hippe kleuren, vrolijke illu's en (in dit geval) gewèèèèldige bakideeën. 


Bakken - citrus - Leon-kleurtjes
=
Moi, very happy


 
 NODIG
voor een vorm van 30x20 cm of een springvorm van 26 cm
280 g bloem, plus 35 g extra
80 g poedersuiker
1 tl zout
225 g boter, koud
4 eieren, liefst biologische
350 g suiker - ik gebruikte rietsuiker omdat dat net ietsje beter zou zijn voor je lijf dan geraffineerde witte suiker. Goh ja, het blijft natuurlijk suiker
120 ml vers citroensap
1 tl bakpoeder
poedersuiker, voor de garnering

ik mengde er ook nog een handvol fijn gehakte munt onder



DOEN
Verwarm de oven voor op 170°C. 

Maak de bodem. Meng daarvoor 280 g bloem, de poedersuiker, het zout en de koude boter in een foodprocessor en laat draaien tot je een kruimelige substantie hebt. Ga door totdat zich een bal vormt. 

Alles komt goed: aanvankelijk lijkt dat deeg niet te worden wat je wilt dat het wordt, maar geduld loont!

Druk het deeg uit in de (ingevette) bakvorm. Bak 20 tot 25 minuten of totdat de koek goudbruin is. Laat afkoelen en ga verder met de toplaag. 

Klop de eieren. Voeg de suiker en het citroensap (en evt de munt). Zeef de resterende 35 g bloem en het bakpoeder en meng goed onder het eimengsel. Verspreid de vulling over de afgekoelde koek. Zet het geheel opnieuw 20 à 25 minuten in de oven, totdat het stevig is. 

Laat volledig afkoelen in de bakvorm. Strooi er bakpoeder over en snij in taartpunten of in vierkanten. In een luchtdichte trommel of taartdoos blijft de taart tot 3 dagen goed.


Zin? Ga dan nu zondag aan de slag met een zoet of hartig bakrecept dat je nog nooit hebt gemaakt, want het is World Baking Day!
Op de website vind je 100 recepten die voldoende inspiratie kunnen aanleveren, wanneer deze citroentaart je niks zegt. En op nummertje 68 vinden we het superlekkere madeleintjesrecept van Yummy zus Els! Way to go, sista!


1 opmerking:

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...