donderdag 25 april 2013

Op en top Bistronomie-genieten bij Beluga

Ik viel al in puberale bakviszwijm, viel al ferm achterover en sprong al een gat in de lucht na het eten van een arsenaal lekkers (nvdr, als ik down ben, serveer me gewoon wat fantastisch eten dus), maar tijdens mijn etentje bij Beluga was het de spontane uitvinding van een nieuw soort (stoel)dansje

Hoewel de reacties die ik op voorhand had opgezocht nogal wisselend waren, werd ik dus reuzeblij van een avondje in het gezelschap van - of course, Il Mio Amore - chef-kok Wim Janssens. 




De reden: ik hou van de pure, ongedwongen aanpak. Een aanpak die Wim als een natuurtalent beheerst en een aanpak die naadloos aansluit bij het hele bistronomie-concept. Het was trouwens via dat laatste dat ik bij Beluga uitkwam, een beetje onder het motto "Ken je eigen stad, ook culinair".

De man, die dan nu wel in het Leuvense gevestigd is (meer Leuven kan bijna niet, want zowat op de grens met de Oude Markt), is afkomstig van Lier en serveert werkelijk de mooiste, zaligste en heerlijkste visgerechten. Hij is een culinaire duizendpoot: Wim verwelkomt je met een brede glimlach, vertelt gepassioneerd over de wijnselectie en maakt gedreven van elk bord iets waarvan je na zijn introductie meteen wilt proeven .... om dan fantastisch traag verder te eten om alle smaken tot hun recht te laten komen.



Ik was zo ingenomen door het lekkers, de setting, Il Mio Amore en ik geef toe, ook Wim, dat ik doodweg vergat foto's te nemen. Neerpennen wat wij allemaal voor heerlijkheden uit zoete en zoute wateren te eten kregen, haalt hoe weinig uit: chef Wim laat het menu bepalen door wat er in de vroege ochtend aan verse vis beschikbaar is. En dat kan dus wel eens wisselen. Geen menukaart dan ook, wel een gepassioneerde man die aan tafel komt vertellen wat de avond je zal brengen. Veel meer is er niet nodig voor een schitterende en heerlijke beleving.

Maar toch, voor de nieuwsgierigen onder ons. Die doodgewone weekavond die door Beluga zo speciaal werd, aten wij:

Pacific Oyster Loch Fyne
*
Yellowtail King fish tapenade van zeewier en yuzu
*
Handgedoken Noorse coquilles met een crème van aardpeer en oesterdashi, courgettebloem en zacht gerookte ganzenlever
Zonnevis met belle de fontanaispatatjes en karnemelk, saus van vermout en rouille
*
Zachte tiramisucrème met verse vruchtjes, cacaocrunch, ijs van yoghurt


WIJN
Eerste twee gangen: een Grüner Veltliner uit het Kremstal DAC Weingut Müller-Grossmann
*
Volgende gang: Cahors, Chateau Famaey 100% Malbec,
Eigendom van 2 Belgen: Luc Luyckx en Mark van Antwerpen 



Voor een fijn, verrukkelijk moment: Beluga - Krakenstraat 13, 3000 Leuven - 016 23 43 93 of via http://www.bistronomie.be/nl/bistro-9/beluga/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...