vrijdag 23 mei 2014

Neem op als je moeder belt en nog 99 geweldige tips!

Ik heb een zwak voor de psychologische kronkels van ons brein en zijn. Passeerden dan onder meer al op mijn nachtkastje: Brené Brown en haar studie over schaamte en moed, Dirk De Wachter over de tijd van nu en haar borderline-symptomen, Deepak Choprah en een lichaam en geest in evenwicht, Charles Montgomery over de ultieme Happy City en hoe ons leven er beter uit kan zien door eenvoudig, doordacht en intellligent urban design, filosofe Stine Jenssen die haar licht werpt op het Noorden en het waarom wij allemaal zo jaloers naar hip & happening Scandinavië staren, Arianne Huffington met haar pleidooi voor een nieuwe (en terechte) definitie van succes ... 

De lijst is eindeloos, het leren boeiend. Dat het niet altijd zo serieus moet zijn, bewijst het kleine, jolige boekje "Neem op als je moeder belt" van Nederlands communicatieman Onne Aerden. Ondertitel: "en 100 andere tips om een beter mens te worden". 

Ik ben al een goed mens - moehahaha - maar het kan altijd nog wat beter. In 100 hapklare tips met duiding recht uit het (zijn) leven gegrepen, brengt Onno je een stapje dichter bij Het Ultieme Geluk. Ja, er zijn de ingetrapte deuren - die we hoe dan ook allemaal meermaals moeten herhalen - zoals: wandel, zeg eens nee, focus jezelf, volg je intuïtie. 



Maar Onno zou geen Nederlander zijn - ALERT ALERT, stereotypering - moest hij ook geen waaier tips uitdelen met een fikse dosis humor en (zelf)relativering. 

Doe iets omdat je partner het wilt, kleur je leven en je auto, gun jezelf (en een ander) een psycholoog, doe een rotklus goed, pak een luchtballon, open vensterenveloppen, scheer je nat, blijf aan tafel zitten, schrijf een brief, neem eens een keertje ontslag, gun elkaar je neurose ...

Geen gezeik, geen preken, maar right in your life tips, die waarschijnlijk je gedachten al eens kruisten, maar waar je verder niet bij bleef stilstaan. Ik heb zo ontzettend gelachen met en genoten van deze Onno-schrijfsels. Soms pak ik het boekje nog eens vast, sla ik het op een willekeurige pagina open en neem ik een van de 100 tips opnieuw in me op. Ja, die luchtballon nemen zit nu in mijn standaard pep-talk-gamma, naast "volg je intuïtie".  Levenslessen van een Nederlander, en dan ook nog eens spotgoedkoop! Deze Belg is fan.

Onno Aerden, Neem op als je moeder belt, BBNC uitgevers (in België verdeeld door L&M Books), € 6,95 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...