maandag 11 juni 2012

Kardemom bullar - top of the bill cadeau

Het is de verjaardag van je chubby en wat doe je dan? Je voorziet een stroom aan cadeaus en plant een rustige borrelnamiddag met de nodige hapjes - zoet en zout of course - en met wat geluk hier en daar in de hoek van je huiskamer een aangename gast. 

Voor de zekerheid, omdat mijn chubby al bij een van onze eerste dates ludiek vertelde dat hij een moeilijke cadeau-ontvanger was (en ik me ludiek afvroeg of dat wel zou gaan werken, omdat ik dolgraag de gekste cadeaus aan iemand geef), had ik tijdens zijn verjaardagstrip richting Stockholm gezorgd voor een dinertje in een verrassend sterrenrestaurant, dat tegelijkertijd ook plaats 41 in de lijst van Beste Restaurants inneemt, lekker vòòr Het Hof van Cleve. 



Zijn bekentenis aan het begin van onze liefde bleek toch redelijk traumatisch, want dat sterrendiner leek me toch ook geen voldoende aanvulling op de borrelnamiddag. Trapje hoger dan: nog een ontzettend leuke portefeuille. Nope, onzekerheid nog niet weg: chubby had ook een keertje gezegd - tijdens een vroegere date - dat portefeuilles cadeau doen not done was. Hij koos ze immers het liefst zelf en het stak nog nauw hoe de indeling zou zijn. 

Dus sleurde ik ook nog een speciale stripeditie van "Rome", een vrolijk t-shirt van een geliefd merk met een stel Vespa's op, een reeks toffe Stickygrams en een prachtig flesje kwaliteitsgrappa het huis in. Nog niet voldoende, want er is ook nog een verrassing onderweg. Bij BPost hebben ze precies niet echt door dat chubby's verjaardag al bijna een week achter de rug ligt. 



En we "sluiten dus af" met een gezellige borrelnamiddag, met hier en daar een gast. Ik wil een blije en gelukkige chubby, maar ook tevreden gasten, dus doe ik mijn best om me toch nog een laatste streep uit te sloven. Om zeker te zijn dat chubby al zijn cadeautjes herinnert, maakte ik (onder andere) het typische, zoete lekkers van Stockholm. Mijn tweede crush in die stad: KARDEMOM BULLAR. Ja seg, ik mag er ook iets aan hebben! 

 
NODIG
(voor ong. 32 middelmatige bullar)

150 gr boter
1/2 l melk
50 gr gist
1/2 tl zout
2 tl kardemom
1300 ml tarwebloem, ik nam 1300 gr bloem

100 gr boter
1 dl suiker
1 el gemalen kardemom

1 ei, losgeklopt met scheutje water
parelsuiker

DOEN
Smelt de boter op laag vuur in een pannetje. Voeg de melk toe en verwarm tot ongeveer 37°C (handwarmte). 

Doe de gist in een beslagkom en voeg een beetje van de melk-boteroplossing toe. Roer tot de gist is opgelost en voeg dan de rest van het melkmengsel toe. 

Voeg het zout, de kardemom en 2/3e van de bloem toe. Kneed (al dan niet in een KitchenAid - nvdr, het mag ook een ander merk zijn) de massa tot een gelijkmatig deeg ontstaat (nvdr. dit is nog vrij lopend). Voeg de rest van de bloem toe en kneed tot het deeg los komt van de kom. Als het deeg nog te nat zou zijn, voeg dan gerust beetje bij beetje extra bloem toe. Bij mij was het wat zoeken. 

Dek de kom af met een keukenhanddoek en laat het ongeveer een halfuur rijzen. 

Meng nu alles voor de vulling - de boter, suiker en kardemom - door elkaar. 

Bestrooi het werkblad met bloem, leg het deeg erop en kneed het soepel. Verdeel het deeg in twee en rol ieder stuk uit tot een rechthoek (ong. 2 à 3 cm dik). 

Verdeel de vulling over de twee plakken die nu zijn ontstaan. Rol de plakken deeg op en snij het in stukken. Leg elk stuk in een cakevormpje van papier. 

Leg de keukenhanddoek er opnieuw over en laat nog eens 30 minuten rijzen. Verwarm ondertussen de oven voor op 250°C. 

Bestrijk de bollen met een opgeklopt ei en strooi er parelsuiker (en evt nog een beetje kardemom) over heen.  

Bak de bollen gaar in 8 à 10 minuten. 

Je kan de kardemom van de vulling ook vervangen door 3 el kaneel. Dan krijg je de overbekende kanel bullar! 
 

2 opmerkingen:

  1. 1) Waaaaaaah, ik weet wat ik ga doen vanavond! :)
    2) Moeten we die bullar bij het snijden ook zo op de tafel kletsen als de ronde swissen in de les?
    3) voor Kaneelbullars: enkel in de vulling kaneel en in het deeg nog kardemom, of in beide kardemom door kaneel vervangen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. :-) Veel plezier! Het kletsen kan je laten... Wel sowieso in (grotere) cupcakehoudertjes leggen.

    BeantwoordenVerwijderen

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...