maandag 20 januari 2014

Met Nespresso naar de pracht van Ethiopië

Ik ben gehecht aan mijn kopje espresso. Liefst beschikt dat - niet het kopje, wel de koffie - over een robuust karakter, met een intense, stevige body, zonder macho te zijn. Je weet wel, zoals de échte manL'Amour, zo je wilt. 

Het doet me ook plezier als dat pittige goedje in een mooi kopje komt. Er staat hier dan ook een resem keramiek, metaal en glas om daarin te voorzien. 



Mijn kopjes espresso brengen me naar Romaanse, drukbevolkte pleinen; naar de Amalfikust aan Napels, waar een stevige zeebries het lawaai meeneemt; naar gezellige, bedrijvige koffiebarretjes in het Zweedse Stockholm. Ik reis zo'n beetje de wereld rond wanneer ik sip van het hete zwarte goud in mijn mooie kopje. 

In de geschiedenis van de koffie is het niet meer dan logisch - roots, honey, roots! - dat ook Ethiopië wordt aangedaan. Ken je de legende al van geitenhoeder Kaldi en zijn dansende, huppelende kudde geiten? De legende vertelt over waar en hoe het allemaal begon met koffie. 



Nog al wiedes dat Nespresso dan ook eindelijk een Pure Origin samenstelt met enkel Arabica bonen uit het land van Kaldi. De dieporanje-gouden gekleurde capsule schenkt een lungo die luistert naar de mooie naam "Bukeela ka Ethiopia". Mijn kennis van de Ethiopische taal is nog fris, waardoor ik je kan vertellen dat "Bukeela" "boon" betekent in het Amhaars, de belangrijkste economische taal in het land. 

In je kopje ook veel moois - hoe je dat precies in het Amhaars zegt, ontgaat me even, je m'excuse - want de twee gebruikte, heel uiteenlopende Arabicas geven een uiterst zachte, evenwichtige koffie. Er zijn de frisse, bloemachtige tonen - die erg typisch zijn voor koffie uit het Afrikaanse land - zoals jasmijn, bergamot, witte lelie en oranjebloesem. Je proeft echter ook een vleugje hout en muskus. 


Bukeela heeft de zachtste intensiteit van het hele Nespresso-gamma: 3. Aangezien ik de Volluto amper te drinken vond - intensiteit 4, bijna water, volgens mijn bescheiden mening - stond ik nogal sceptisch tegen nummertje 3. Ik zal Bukeela zelf nooit 's morgens uitschenken: te zacht. Ik wil op een ochtendlijk uur een vriendelijke schop onder mijn ronde derrière geen fluwelen handschoen die me verder soezelend aait. Ik vind Bukeela dan wel weer uiterst geschikt voor een zachte, voortkabbelende, fijne zondagnamiddag. 


Iets anders kan dat zijn voor de latte lovers onder ons: een scheutje melk bij Bukeela en het aroma wordt (nog?) zachter, de koffie krijgt meer body (yes!) en de karamelachtige toetsen worden meer uitgesproken. Laat je lekker gaan met die Latte Art van je!


Bukeela is vanaf 23 januari te krijgen. Bestellen doe je hier.
Foto's by Erik Leyman van Studio Dann

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...