dinsdag 7 januari 2014

De natuur in een potje: kies het koren, niet het kaf

Of we het nu willen of niet - ik wil - in de toekomst zal iedereen (nog) een pak duurzamer moeten omspringen met wat we gratis en voor niets krijgen van Moeder Aarde. We zijn dat kostbaar goed immers al jaren flink aan het - pardon my french - aan het "verneuken" en dat zal ons flink wat kosten. Niet alleen in euro's, that is.

Het is nu niet dat er geen stappen worden ondernomen, natuurlijk. Het is evenmin het geval dat ik hier als goedheilige vrouw een donderpreek mag afsteken en kan fulmineren tegen jan-en-alleman. Ik doe mijn best, niets goedheiligs aan. Zo neem ik immers ook de auto om 2 km verder boodschappen te doen en ben een geweldige aanhanger van kerstboomverbrandingen. Kei veel CO2, kei slecht. 

Er doen er veel hun best. Niet alleen diene met zijn pet en zijn clubje van "alleman", ook fabrikanten. U weet wel, die reuzen die dikwijls met de vinger worden gewezen (al dan niet terecht) en die nu en dan ook met goede bedoelingen producten op ons af sturen. Zo zie je het laatste jaar een geweldige boost aan cosmetica-merken die "hun best doen". 

Een resem zogenaamd "groene", "natuurlijke" of "biologische" cosmetica kwam er de laatste maanden op ons af. Heel tof, word ik  heel blij van: lief voor je lijf en tegelijk ook lief voor de diertjes, de gehele natuur en met wat geluk ook voor de mensen die de smeersels en crèmes gemaakt hebben. Hoe kan dat nu niet goed zijn?! Dat wil ik in mijn badkamerkastje en ik ben bereid daar voor te betalen.


Wel, dat weten die fabrikanten ook. En dat geeft hen macht, want velen van hen zien het liefst die cijfers in lelijke Excell-sheets stijgen en aandikken. Gevolg: zij vertellen hun marketingafdeling om de verpakking een tint groen of een afbeelding van een bladje mee te geven en zij dicteren hun copywriters toch vooral ergens het woord "natuurlijk" te laten vallen. Zodat ik met zwier en plezier hun product naar de kassa loods, wanneer ik met mijn winkelmandje voorbij hun doosje kom.

Hoe u het kaf (de niet-zo-echt-heel-natuurlijke-producten) van het koren (de betere natuurlijke producten) scheidt: 

* Stoffen die in het Latijn worden vermeld, zijn sowieso van natuurlijke oorsprong.
* Daarnaast zijn er nog andere ingrediënten van natuurlijke oorsprong zoals titaniumdioxide, zinkoxide of panthenol. 
* Hoe eerder ze in de ingrediëntenlijst worden vermeld, hoe hoger hun concentratie in het betreffende product. 
* Vermijd bewaarmiddelen zoals DMDM hydantoine, imidazolidinyl urea, diazolidinyl urea, BHT, BHA en triclosan. 
* Ook niet zo geweldig in je product zijn: polyethyleenglycoleen (PEG), petroleumderivaten of minerale oliën (paraffinum liquidum), silicone (bv. dimeticone en andere "-one"), chemische kleurstoffen (te herkennen aan een CI plus nummer), chemische parfums, ftalaten en aluminiumzouten.

Steek alvast een briefje met geheugensteuntje in je portefeuille. Ik kan zo'n technische taal en oplijsting niet onthouden, waardoor ik me amper nog wat herinner wanneer ik met een dagcrème in mijn handen sta. Of, ga een keertje lotions shoppen bij BIO-Planet, Essenza, Cosmeticary, Lush, Big Green Smile (online) of BiotyLab (online): zij hebben een brede waaier aan leuke, mooie en fijne natuurlijke en soms ook biologische verzorgingsproducten in hun gamma en hun mensen kunnen je zeker en vast helpen.

Test-Aankoop heeft ook een erg leuk boekje met massa's begrijpelijke en concrete info over schoonheid en gezondheid, ofte: de juiste verzorging voor een gezond lichaam!

nvdr. Natuurlijke ingrediënten zijn niet per se onschadelijker dan synthetische. Zo kunnen verschillende natuurlijke stoffen eveneens  allergische reactie veroorzaken: citronella, lavendel, bergamot ... 
In het algemeen geldt wel dat natuurlijke ingrediënten minder agressief zijn voor de huid. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...