woensdag 13 maart 2013

Biet miets chocoliet - bis

Als een mens - in dit geval, ikke - een hele dag heeft doorgewerkt en breinmatig is bezig geweest, wil een mens - nog altijd ikke - 's avonds soms wel eens de handen uit de mouwen steken. Niet zo verrassingsgewijs kwamen die handen uit de keukenschortmouwen. 

Met nog drie rode bietenbollen in de groentelade van de koelkast, een uitgeschreven "belofte" en een fijne tip van een mens - miss S. in dit geval - was het plan duidelijk: maak een chocoladecakeje van chocolade én rode biet, zonder dat het lijkt alsof je je tanden zet in iets dat je net uit de zandbak hebt opgeraapt.  De beroemde Hummingbird Bakery en hun fantastische cakecreaties zouden me op de goede weg moeten helpen, Alzo sprak miss S.! 


De misses kent wat van bakken, heeft Engels bloed en als er iemand kan bakken, dan zijn het die Engelsen wel. Bovendien kost het dan niet veel moeite meer om het volste vertrouwen te hebben in de receptuur van de Londonse bakkervogels. 

Of beter, heb ik gewoon vertrouwen in die receptuur. Want, ik bleef toch een beetje met gefronste wenkbrauwen, maar ijverige handen bakken: rode biet en chocolade, ik gaf het duo nog zeker niet op, maar het blijft iets "interessant". 


Dus toen de cakejes prachtig gerezen en donkerbruin de oven uitkwamen, duidde ik L'Amour aan als Chinees proefkonijn. Alleen zag die dat niet zitten, wegens slechte, oprispende herinneringen aan mijn eerder biet-miets-chocoliet-experiment. De man is er vreemd genoeg van overtuigd dat het combo hem ziek maakte, terwijl hij destijds een uur op voorhand al klaagde over buikpijn. Ik zou nu zuchtend iets heel chlichématig kunnen neerpennen, ..., maar ik zal dat maar laten. 

Nieuwe Chinese proefkonijnen werden dan maar de collega's, die na een helse ochtend vol sneeuw de smeuïge, blinkende cakejes vlotjes naar binnen werkten: "rode biet?! Nee, ik proef kaneel."


Voor 12 - 16 cakejes
200 gram bloem
50 gram cacaopoeder
1,5 tl bakpoeder
0,5 tl kaneel
0,5 tl zout
250 gram kristalsuiker
300 gram geschilde en gekookte rode biet
3 grote eieren
2 dl zonnebloemolie
1 tl vanille-extract

*
 
DOEN
Schil en kook eerst de rode biet gaar (je kan natuurlijk ook al voorgekookte rode biet kopen). Spoel af onder koud water en zet even opzij. 

Verwarm de oven voor op 190°C en vul een muffinbakvorm met papieren vormpjes

Zeef de bloem, de cacao, het bakpoeder, de kaneel en het zout in een kom en roer de suiker erdoor. 

Maal de bieten in een keukenmachine tot een gladde puree en voeg dan de eieren een voor een toe. Maal het mengsel na elk ei. 

Laat de keukenmachine draaien en voeg de olie en het vanille-extract toe. Meng alles goed. 

Giet het bietenmengsel voorzichtig bij de droge ingrediënten en klop alles met een mixer tot alle ingrediënten zijn opgenomen en er een glad beslag is ontstaan. 

Vul de vormpjes voor twee derde en bak ze ongeveer 18 tot 20 minuten, tot ze gerezen zijn en veerkrachtig aanvoelen. 

*
Echte zoetebekken en mensen die niet malen om hun cholesterol kunnen er natuurlijk altijd een glazuur bij maken om op de cakejes te smeren. Eentje van zachte boter, roomkaas en poedersuiker zou moeten "akkederen".  


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...