dinsdag 20 december 2011

Fan van tajine

Tajine met kip, olijven en citroen
L'Amour et moi, wij zijn fan van de tajine. Vorige week op een luie dag ingehuldigd. Nu op een iets actievere dag opnieuw uit de hoed getoverd. Terwijl ik naarstig theoriebegrippen uit de basiskeuken - niet te onderschatten voor mijn verstand zijn vooral de benamingen van de kookpotten - probeerde te memoriseren, raakt l'Amour stilletjesaan in turbo-modus. Ik overdrijf niet. 

Hij plooide de was en zette een nieuw machien op, hij bracht het glas en vuilnis weg, ruimde de keuken op om er nadien een heerlijk speelterrein van te maken. Hij ging immers gedreven door met vers brood bakken (en nee, wij hebben geen broodmachine, wij doen dat op échte wijze), kippenbouillon te maken waar hij dan en passant een verrukkelijke kippensoep van maakte en met alles voor de tajine van die avond te prepareren. 
Verrukkelijk. Een smaakbom. Zacht pikant, pittig en kleurrijk. Fantastisch. Ik was lyrisch en zweef nog altijd op mijn roze-lekker-eten-wolk. Ik weet het, hij is mijn Amour, en dus kan er sprake zijn van lichte positieve discriminatie, maar who gives a damn? Dat is hier geen bedrijf. 

Hij was zo lief om zijn recept, tussen zijn turbo-agenda door, te delen. Hier gaan we: 

Voor 4

4 kippenbouten laten marineren in 1 tl geplette korianderzaadjes, 1 tl geplette komijnzaadjes, 1tl gemberpoeder, grof zout, peper en 2 el olijfolie
15 minuten aanbakken in hete tajine.

Daarna

2 venkels in 8 gesneden

2 juinen in 8 gesneden

4 looktenen in plakjes gesneden

Een bos koriandersteeltjes

Erbij en even laten meebakken.

Daarna

2 ingemaakte citroen in 8 gesneden

100 gr ontpitte olijven
een pluk saffraan

5 dl kippenbouillon

Erbij en beetje omroeren

1.5 h op laag vuurtje in de tajine laten sudderen en halverwege even roeren en eventueel vocht bijvoegen
Korianderblaadjes toevoegen en serveren met couscous.

Geïnspireerd op Jamie Oliver



2 opmerkingen:

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...