maandag 13 december 2010

Een hemelse keuken - Gastbijdrage door Patrick Van Gompel

In de donkere uren van vorige week kreeg ik deze wel erg leuke mail:

"Ruth,
Ik heb met veel belangstelling je website/blog bekeken. Heel boeiend.
Je schrijft heel goed, maar dat wist ik al.
Kan ik je “als een soort hulde” eenmalig plezieren met een overzicht van pas verschenen wijnboeken?
Dat is iets meer dan ergens “ferm gedaan” achterlaten.

Groeten, Patrick"


Geen overzicht van wijnboeken for now, maar wel een boek vol - eveneens hemelse - lekkernijen... I present to you ... "Een hemelse keuken" door Patrick Van Gompel als een hulde (dat mag worden gezegd):

Het bestaat, een christelijk geïnspireerde keuken. Katholieke patatten? Protestantse andijvie? Appels van de nonnen? Trappistenbier?
In Een hemelse keuken (Halewijn, 20,00 euro) verzoent Ilse Van Haalst koken en zingeving. Zingeeft het zout eens door aub... Eigenlijk is dit boek een verslag van de tv-reeks Hemelse Spijzen van de KRO en Braambos, waarin een topkok uit Vlaanderen of Nederland in contact kwam met iemand die meer thuis is in de bijbelse symboliek van een ingrediënt. Je voelt hem komen, Coq au vin op de kerktoren, zoiets. En Wijn is het bloed van Christus. We gaan nog even door: het Lam Gods, haha. Natuurlijk mogen we ook niet vergeten het Brood te breken en te delen. En bijna vergeten, Jezus was een Visser! En, goed gevonden mevrouw Van Haalst, de Appel, want daar is het allemaal mee begonnen. Niet te verwonderen dat de Grieken nog altijd graag vijgebladeren eten, onder de Olijfboom.
Maar het is niet omdat ik ermee lach dat ik het niet interessant vind. Het is nu wachten op een Korankookboek of een boek van de Chef Thora.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...