donderdag 2 december 2010

De laatste dagen van de journalist - alweer?

Marketing rules. De rest doet er niet toe. Dat was al toen ik afstudeerde - met krantenpagina's vol schreeuwerige jobads voor alle soorten marketinglui en amper iets voor wat anders - en dat is nu nog zo. Marketing makes the world go round. Marketing also makes journalism go round. Really too bad.

Als kleine hottentot - wat eigenlijk onjuist is, daar ik wel klein ben geweest, maar in mijn leeftijdscategorie altijd groot - zat ik al aan mijn "Rollo 1" radio zelf radioprogramma's in elkaar te maken. Ik droomde van een bestaan met een microfoon in mijn hand gekleefd en een onuitputtelijke intelligentie en creativiteit om mensen het vuur aan de schenen te leggen, vooral dan de burgemeester om hem snedig te vragen waarom hij die bomen kapte: dat was onze lucht! Empathie en journalistieke flair te over, zou ik zeggen. Ik wilde nieuws brengen, mensen informeren, ik wilde schrijven, ik wilde uitspitten. En dat wil ik nog. Badly.

Zoiets - informeren en meedelen en inlichten en uitspitten - staat bijna haaks op "marketing als motor van de wereld", op verkopen, op vanuit economisch oogpunt werken. Natuurlijk wil ik dat mijn werk mensen ter ore komt en wil ik het zo goed mogelijk brengen, maar ik heb mijn prioriteiten en dat is niet een geldstroom creëren of mensen iets doen lezen, kopen, aanklikken dat ze niet nodig hebben. En dat is ook niet met luide kreten holle slogans roepen. Dat is evenmin de marketing bobo spelen, noch worden. Dat is wel een integere journaliste zijn. De pers is de vierde macht in ons land, niet de marketing.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...