maandag 20 oktober 2008

Spelletje Monopoly

"ING gered met 10 miljard euro".... Even verder "Ethias zoekt privékapitaal". Het begin is al enkele weken voorbij. Het einde is nog niet in zicht. Bankcrisis.

Er zijn een aantal zaken die niet in mijn voordeel pleiten: ik ben blond, ik heb een diploma hogeschool-van-het-korte-type, ik lees al eens liever in welke outfit Nathalie Portman op de zoveelste filmpremière verschijnt dan wat Bart Somers van't weekend heeft rondgespuid én ik ken geen bal van economie.

Miljoenen en miljarden vliegen maar in het rond. Voor mijn niet-economische-blonde-naïeve-kop lijkt het wel een spelletje monopoly dat hoge piefen van de banken (die inderdaad de schuld van alles lijken te zijn) samen met hun eveneens hoge piefen uit het politieke theater zitten te spelen. "Ik koop die bank!" - er langs passeren voor wat extra cash zit er in dit geval niet in, wie had dat gedacht - en "oh en ik smijt nog een miljardje er tegenaan om dit of dat te redden".

Monopoly met plastic gebouwtjes, straten op papier en allemaal speelgoedgeld. Allemaal papiertjes. Allemaal speltheorieën. Gigantische bedragen die plots van overal en nergens opduiken: gelukkig kennen ze ook in Nederland, Frankrijk en Luxemburg wat Monopoly is.

Het gezelschapspel is voor een reden al jaren een topper onder de spelen. Waarom zou daar nu dan verandering in komen? Doe zo voort, koop nog een straat op, pak de banken in. Zou er iemand in de "gevangenis" vliegen? Wacht maar, het tij zal keren. Het geld blijft stromen (hoop ik als blonde naïveling) En ondertussen kijk ik wel reikhalzend uit naar de nieuwste Elle om te lezen in welke mooie Armani-jurk bekende kop x rondflaneert...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...