woensdag 30 maart 2016

FOOD: Delicious groene-aspergecannelloni met ham en geitenkaas

Het was eerst de Britse versie en vervolgens de Nederlandse uitgave van het tijdschrift Delicious. die de magazine-madam in mij stante pede naar hogere oorden deed zweven. Dit tijdschrift was prachtig, het eten spatte van het blad, aan de mooi gedekte tafels en eetplekken zou ik eeuwig kunnen blijven hangen, de grafisch vormgevers durfden een arsenaal aan typo erin te gooien en de recepten ademden meestal mijn godganse reeks voornamen (3 meisjesnamen, that is). Delicious. (en ondertussen ook andere) geeft de richting aan van hoe een magazine zou kunnen en moeten zijn, lieve meerderheid der Belgische tijdschriftenmakers. 

Mijn allerbescheidenste mening. 

Delicious Magazine is dus een plezier voor het oog, maar ik hoef de foodies hier evenmin te vertellen dat het de speekselklieren in gang zet. Heel wat favorieten die uit mijn keuken op tafel komen, pikte ik op uit het Nederlandse tijdschrift. En dit is de nieuwste favoriet in het clubje...


Groene-aspergecannelloni met ham en geitenkaas - Bron: Janneke Philippi voor Delicious. Magazine Nederland

Het originele recept is met een bechamelsaus. Bechamel en ik zijn niet zo'n geweldige kookvriendjes: het lukt me gewoon niet zonder slag of stoot of irritatie. Ik gooide die er dus vriendelijk uit en ging voor een cannelloni met tomaten-ricottasaus op de bodem. Dat vind ik voor een lentegerecht ook net wat frisser. Maar, experimenteer zeker zelf: nodig die resem vrienden uit en schuif allemaal lekker samen aan!


NODIG
Voor 4 personen

700 gram groene asperges
6 el olijfolie
12 verse lasagnevellen
12 sneetjes Parmaham
400 gram ricotta
400 gram tomatenpassata/ -blokjes
150 gram verse zachte geitenkaas
Handvol geraspte parmezaanse kaas
Oregano, gedroogd
Peper + zout

DOEN

Verwarrm de oven voor op 180°C.

Verhit in een sauspannetje de tomatenpassata en meng daaronder de ricotta. Breng tot het kookpunt, meng goed en giet de helft van het mengsel op de bodem van een ruime ovenschaal.

Breek het hardere uiteinde van de asperges.

Leg voor de cannelloni op elk lasagneblad 1 plakje ham, 2 asperges en een beetje geitenkaas. Rol ze op en leg ze naast elkaar op de tomaten-ricottasaus.

Maak op deze manier de overige lasagnevellen tot cannelloni en schik ze allemaal in de ovenschotel. Overgiet met de andere helft van de saus en bestrooi met parmezaanse kaas. Kruid verder af met oregano, peper en zout.

Bak de cannelloni gaar in de voorverwarmde oven in ongeveer 30 à 35 minuten (hetelucht).
 

    
  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...