maandag 29 september 2014

FOOD: Verrassende, snelle pasta met venkel, witlof en forel

Lang doorwerken, stram en leeg thuis komen, een zo goed als lege koelkast en dan tóch nog iets leuks op tafel toveren? Er zijn avonden waarop ik automatisch denk: "Mission Impossible, laten we naar frietjes halen." En anders is er de Thai, voor het iets "gezondere" alternatief. 

'k Heb het gedacht, dat van die onmogelijke opgave en de frieten. Niet de Thai. Had ik even buiten L'Amour gerekend. Die wilde namelijk wel snel naar de buurtsuper gaan, als ik mijn flutje energie bijeen zou rapen om iets klaar te maken. Dat ondermijnt natuurlijk je argumentatie vóór onze Belgische trots.

Ik dicteerde hem: venkel, witlof, gerookte forel, garnaaltjes of scampi's, alsjeblieft. Wie doet er nu witlof in een pastagerecht? Moi, en jullie binnenkort (laat het me weten!): het witlof geeft het lichte en frisse gerecht een fijn bittertje. Trust me, het overheerst niet, maar is in de ondertonen aanwezig.

Pasta met venkel, witlof en forel

NODIG
Voor 4 personen
400 à 500 gram (volkoren-, spelt- of boekweit-)pasta
2 sjalotten, gesnipperd
1 teentje knoflook, geperst
1 venkelknol, in snippers gesneden
2 stronkjes witlof, gesnipperd
 2 dl groente- of visbouillon
125 gram gerookte forel
200 gram gepelde grijze garnalen
olijfolie
peper 
Handvol bladpeterselie, grof gehakt


DOEN
Kook de pasta in voldoende water al dente volgens de aanwijzingen op de verpakking. 
Fruit ondertussen in een beetje olijfolie de sjalot en de knoflook. Voeg na enkele minuten de venkel toe en laat even stoven.

Voeg vervolgens het witlof toe. Kruid flink met peper en giet de bouillon erbij. Laat even sudderen.

Doe er de garnalen en de forel bij wanneer de groenten bijna gaar zijn.

Giet de pasta af, laat schrikken onder koud stromend water (dit spoelt een deel van het zetmeel weg, waardoor de pasta minder snel zal plakken) en doe in een serveerschaal. Meng er het venkel-witlofmengsel onder en bestrooi met bladpeterselie. Geef nog eens een draai aan je pepermolen en sprenkel er nog een scheut goede olijfolie over voor je je blije eters serveert.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...