maandag 8 september 2014

10 boeken die nog nazinderen

Onlangs werd ik op Facebook genomineerd. Niet voor een Ice Bucket Challenge - gelukkig, want ik hààt ijskoud water - wel voor een lijst van 10 boeken die me om de een of andere reden zijn bijgebleven. Welke titels bleven jou bij? 


Et voilà, mijn 10 boeken en mijn "een of andere reden":



1.  Matilda - Roald Dahl

Zowat mijn favoriete verhalenverteller - nog steeds - en zowat mijn favoriete verhaal van de man. Een eerste keer voorgelezen voor het slapengaan door de paps, daarna een paar keer zelf verslonden als kind. Net zoals Matilda voelde ik me meestal wat anders dan de andere, "gewone" kinderen op school. Ik miste alleen de verklaring. Maar als Matilda speciale gaven bezat, dan zaten die misschien bij mij ook nog ergens verborgen, zei mijn kinderlijke fantasie en wensdenken me. 'k Ben nog altijd zoekende en proberende. *kijkt strak en geconcentreerd naar het waterglas*



2. Pluk van de Petteflet - Annie M.G. Schmidt

Puur jeugdsentiment. Opnieuw voorgelezen voor het slapengaan door de paps en laat dat nu net voor mij een geweldige herinnering uit mijn kinderjaren zijn. 


3. High Sensitive People - Elaine Aron

'k Voelde me dus het overgrote deel van de tijd toch een beetje "gek", ietsje te "anders", soms zelfs "kierewiet". Tot ik van een heel dierbare, goede vriendin dit boek cadeau kreeg voor mijn verjaardag, vergezeld van de woorden: "ik las de achterflap en ik vond dat ze jou beschreef". Toen ook mijn therapeute het begrip HSP noemde, begon ik te lezen. Een hele hoop werd meteen duidelijker.


4. De Verborgen Geschiedenis - Donna Tartt

Een kleine 700 pagina's en verslonden op een midweek. Spannend, sterk geschreven, goed verhaal.


5. Het Huis met de Geesten - Isabel Allende

Een schitterende magisch-realistische familiekroniek, waarbij vooral het woord "magisch" van belang is voor mijn sprookjesgeest (cfr. Matilda - Roald Dahl). Dagdromen en fantaseren zijn nog altijd hobby's. 


6. De Wereld volgens Garp - John Irving

Eigenlijk zowat alle werk van John Irving. Knappe man die weet hoe een verhaal te vertellen, dat altijd een vleugje absurditeit en bevreemding bevat.  





7. Millenium Trilogie - Stieg Larsson

Bij het lezen had ik voortdurend zin om me met mijn MacBook in een leuk koffiehuisje te positioneren en gedreven ten tokkelen - maatschappijkritische stukken schrijvend, uiteraard - en  ondertussen ettelijke koffies te sippen. En ook, om me in een houten huisje in het noorden te gaan vestigen om er een verhaal grondig te researchen en beschrijven. Natuurlijk opnieuw verscheidene koppen koffie drinkend. Het is de spanning, de gelaagdheid, de uitstekende sfeerzetting, de beschrijvingen ... waardoor ik helemaal opging in deze thrillerreeks. My Scandi Love was Born!




8. Geluk zonder Voorwaarden - Michael A. Singer

Ik was net met kundalini yoga begonnen, zat thuis met iets wat weg had van oververmoeidheid meets burn-out meets depressie en kreeg deze boekentip van mijn teacher, Goedele Leyssen. Een boek dat antwoord geeft op de vraag hoe je dagelijks innerlijke rust en vrijheid kunt vinden, ook als de wereld op je af lijkt te komen gestormd als een meute agressieve zombies. De taal no-nonsense en zuiver. Dit is een van de meest intense boeken voor mij geweest het afgelopen jaar: het heeft veel concentratie gevraagd, maar ook veel inzicht gegeven en een leer-leescyclus in gang gezet. Nu ik het nog eens vastneem, besef ik dat ik het eigenlijk nog eens een keertje zou willen lezen. 



9. De Kracht van Kwetsbaarheid - Brené Brown

Ik ben een perfectionist. Nu en dan, vaker dan ik zou willen, minder dan ik zou willen. Die vaker wijst op het feit dat perfectie als streefdoel een mens veel miserie kan geven. Perfectie bestaat immers niet (schrijf ik nu en zie ik straks alweer anders). Perfectie is saai (geloof ik nu en zie ik straks opnieuw anders). Gelukkig is er Brené Brown. Zij ontdekte na 12 jaar wetenschappelijk onderzoek dat je best je perfectionisme laat varen en je je kwetsbaarheid het best kunt omarmen. Dat is immers de weg naar moed, betrokkenheid, betekenisvolle verbindingen en naar boeiende uitdagingen. 

Op de eerste pagina van haar boek staat een quote die me direct - BAM! - trof. Het is een van mijn favorieten: 

"Het is niet de criticus die telt; niet degene die ons erop wijst waarom de sterke man struikelt, of wat de man van de daad beter had kunnen doen. 

De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat, zijn gezicht besmeurd met stof, zweet en bloed; die zich kranig weert; die fouten maakt en keer op keer tekortschiet, omdat dat nu eenmaal onvermijdelijk is;

die desondanks toch probeert iets te bereiken; die groot enthousiasme en grote toewijding kent; die zich helemaal geeft voor de goede zaak; 

die, als het meezit, uiteindelijk de triomf van een grootse verrichting proeft, en die, als het tegenzit en als hij faalt, in elk geval grote moed heeft getoond..."

(Theodore Roosevelt, Paris 23 april 1910) 



10. Happy City - Charles Montgomery

Elke beleidsmaker, elke politici, iedere betrokkene in het leven van de stad en zijn omgeving zou dit boek moet lezen! Een enorm boeiend, positief verhaal over hoe we allemaal gezellig, gelukkig en goed samen kunnen leven in een stedelijke omgeving. Doorspekt met voorbeelden en beargumenteerd aan de hand van ettelijke wetenschappelijke studies. Het boek deed me zelfs bijna aankloppen bij een politieke partij om mee te denken over en te werken aan het beleid: zo erg wakkert het het enthousiasme aan! Geen geweeklaag, wel een sterk geloof in een positief samenleven.


 *

Welke titels bleven jou bij? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...